Segíthet a bélrák megelőzésében ez az étrend

A növényi alapú étrend 22 százalékkal csökkentheti a bélrák kockázatát a férfiak körében – állapította meg egy nagyszabású amerikai kutatás.

Majdnem 80 ezer amerikai férfi bevonásával készült az a kutatás, amely megállapította, hogy a zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben, olajos magvakban és hüvelyesekben gazdag növényi étrendet követő férfiak körében alacsonyabb a bélrák kialakulásának kockázata azokhoz a férfiakhoz viszonyítva, akik ezekből az egészséges növényfélékből a legkevesebbet fogyasztották – írta meg a The Guardian.

Csak a férfiaknál figyelhető meg ez az előny

Érdekesség azonban, hogy a kutatásban részt vevő 93 ezer esetében már nem tudták megállapítani ugyanezt az összefüggést. A kutatók szerint a kapcsolat nyilvánvalóbb a férfiak esetében, akiknél amúgy is magasabb a bélrák kialakulásának veszélye. A férfi résztvevők átlagéletkora 60, a nőké 59 év volt.

Már korábbi kutatások is azt mutatták, hogy lehet hatása a növényi alapú étrendnek a vastagbélrák megelőzésében, a hatás azonban eddig nem volt egyértelmű. „Eredményeink arra utalnak, hogy az egészséges, növényi alapú étrend tényleg összefügg a vastagbélrák kockázatával” – írták az új tanulmány szerzői.

Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a túlságosan egyoldalú, feldolgozott élelmiszerekben gazdag vegetáriánus és vegán étrend káros hatással lehet az egészségre.

A krónikus gyulladások enyhítése lehet a kulcs

A tanulmányhoz azt kérdezték a résztvevőktől – egy több mint 180 tételből álló lista alapján –, milyen gyakran és milyen mennyiségben fogyasztanak bizonyos ételeket és italokat. Az ételeket egészséges növényi (teljes kiőrlésű gabonafélék, gyümölcsök, zöldségek, növényi olajok, hüvelyesek, tea, kávé), kevésbé egészséges növényi (finomított gabonafélék, gyümölcslevek, burgonyafélék, hozzáadott cukor) és állati eredetű (állati zsír, tejtermék, tojás, hal és tengeri állat, hús) élelmiszercsoportokba sorolták.

„Az az elképzelésünk, hogy a gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben lévő antioxidánsok a krónikus gyulladások ellen hatnak, amelyek a daganathoz vezetnek, ezzel csökkenthetik a rák kockázatát" - írták a kutatók. A vastagbélrák világszerte a harmadik leggyakoribb a rákos megbetegedések közül. A férfiaknál életük során 23-ból, a nőknél pedig 25-ből egynél fordul elő. A dél-koreai Kjonghi Egyetem munkatársai által készített tanulmány a BMC Medicine orvosi lapban jelent meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 23 fok várható. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.