Miért ne fogyasszunk felvágottat és alkoholt együtt?

Az alkoholfogyasztás, a feldolgozott hústermékek és a túlsúly növeli a gyomorrák kialakulásának kockázatát - állítja két tekintélyes szervezet kutatási jelentése.

Az Amerikai Rákkutató Intézet (American Institute for Cancer Research - AICR) és a Rákkutató Világalap (World Cancer Research Fund - WCRF) folyamatos adatfrissítési projektjében szisztematikusan összegyűjtött és elemzett gyomorrákkal kapcsolatos adatok alapján, független nemzetközi szakértők elemzéseiből készült el a nemrégiben közreadott jelentés.

A 2012-es adatok szerint világszerte 952 ezer embernél diagnosztizáltak gyomorrákot, ami az összes új rákos eset eset 7 százaléka. Gyomorrák a harmadik leggyakoribb daganatos halálok, amely a férfiak körében kétszer gyakoribb, mint a nőknél. Ez elsősorban az idősek betegsége, hiszen a diagnózis idején az átlagos életkor (az USA-ban) 72 év.

A nagy mennyiségű feldolgozott hús fogyasztása zöld utat ad a gyomorráknak

A nagy mennyiségű feldolgozott hús fogyasztása zöld utat ad a gyomorráknak Európában és az USA-ban, akkor a túlélési arány 25-28 százalékról 63 százalékra nőtt, ha korai fázisban sikerült felismerni a kórt. Mivel a tünetek nem jelennek meg, csak a késői szakaszokban, így világszerte a diagnózisok 70 százaléka kései stádiumú gyomorrákot észlel, ami sokat ront a túlélési rátán, különösen Kelet-Ázsiában és mindenek előtt Kínában.

A gyomorrák jóval gyakrabban fordul elő férfiaknál, mint nőknél. Ennek az az oka a bostoni MIT egyetem munkatársai szerint, hogy az ösztrogén női nemi hormon relatív védettséget nyújt a rákklentő Helicobacter pylori baktérium fertőzésével szemben. Részletek! Egyes vírusfertőzések, illetve az ipari vegyi anyagoknak való kitettség, a munkahelyi pornak és a magas hőmérséklet is szerepet játszanak a betegség kialakulásában. Egyes iparágakban nagyobb a kockázat, például az élelmiszeripari gépek kezelői között, a gumigyártásban, a fa- vagy fémfeldolgozásban, a króm kitermelésben és a szénbányászatban.

A tanulmány kiemeli bizonyos életmódbeli tényezők hatását is a betegség kialakulásának növekvő kockázatában. A megállapításokat egy 17,5 millió felnőttet érintő igen kiterjed elemzésre alapozzák, amely többek között 77 ezer gyomorrákos adatait is tartalmazza. A tanácsok a következők: kerüljük a feldolgozott, sózott vagy grillezett húst , és ügyeljünk az egészséges testsúly megtartására.

A szerzők szerint erős bizonyíték van arra is, hogy az alkoholfogyasztás (három vagy több alkoholos ital naponta, ami több mint 1,5 uncia, mintegy 42,5 gramm tiszta alkoholt tartalmaz)

A füstöléssel, sózással vagy tartósítószerek hozzáadásával készített hústermékek (például a sonka, szalonna, füstölt szalámi, virsli és kolbász) fogyasztása szintén kockázatos, mert például napi két vékony szelet szalonna (mintegy 50 gramm feldolgozott hús) elfogyasztása már 18 százalékkal emeli a kockázatot.

Továbbá azok az emberek, akiket a testtömeg-indexük (BMI) a túlsúlyos vagy elhízott csoportba sorol jobban ki vannak téve a gyomor felső részét érintő úgynevezett cardia gyomorráknak. A kockázat 5 BMI egységenként 23 százalékkal nő. A felesleges testzsír egyébként is 11 különböző típusú rákhoz kapcsolódik.

A gyümölcsök, különösen a citrusfélék fogyasztása azonban segíthet megelőzni gyomorrákot. A kutatók egyébként pedig azt tanácsolják, hogy aki csak teheti, éljen fizikailag is aktív életet, egészséges étrendet kövessen, s kerülje az alkoholfogyasztást.

Forrás: Medical News Today

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.