Csökkentheti a rákkockázatot a rendszeres kávézás

Egy új tudományos elemzés szerint a kávé- és teafogyasztás kapcsolatba hozható a fej-nyaki daganatok csökkent veszélyével.

Világszerte a fej-nyaki daganatok jelentik a hetedik leggyakrabban előforduló ráktípust, ráadásul a megbetegedések száma folyamatosan növekszik az alacsony és közepes jövedelmű országokban. Egy, az Amerikai Rák Társaság (ACS) folyóiratában, a CANCER-ben frissen megjelent tanulmány eredményei azonban arra utalnak, hogy rendszeres kávé-, illetve teafogyasztás mérsékelni lehetne e daganatok kialakulásának kockázatát – írja közleményében a folyóiratot kiadó Wiley. A tanulmány szerzői 14 korábbi tudományos kutatás, azokon keresztül pedig több mint 25 ezer önkéntes válaszadó adatait tekintették át, összehasonlítva kávé- és teafogyasztásai szokásaikat, valamint a fej-nyaki daganatok előfordulását.

fiatal nő kávét iszik csészéből
A rendszeres kávézásnak a rákmegelőzésben is szerepe lehet. Fotó: Getty Images

Az így kapott eredményekből kirajzolódott, hogy azok körében, akik naponta legalább négy csésze kávét fogyasztanak, 17 százalékkal alacsonyabb a fej-nyaki daganatok kialakulásának kockázata, mint azoknál, akik egyáltalán nem kávéznak. Ezen belül is a szájüregi rákok tekintetében 30, a torokrák kapcsán 22 százalékos kockázatcsökkenést jegyeztek fel a kutatók. Ezenkívül átlagosan napi 3-4 kávét elfogyasztva 41 százalékkal csökkenhet az algarati, avagy hypopharyngealis rák kialakulásának veszélye.

Nemcsak a hagyományos, de a koffeinmentes kávé is előnyös hatással lehet az egészségre. Az elemzés szerint ennek fogyasztása a szájüregi daganatok előfordulásának 25 százalékos csökkenésével hozható kapcsolatba. Szintén pozitív eredmények születtek a teázás kapcsán. Napi egy csésze összességében 9 százalékkal csökkentheti a fej-nyaki daganatok kockázatát, azon belül is 27 százalékkal az algarati rákét. Ugyanakkor azok körében, akik naponta több mint egy csésze teát isznak, 38 százalékos kockázatnövekedést figyeltek meg a gégerák tekintetében.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.