Egy marék pisztácia és a koleszterin

Vizsgálták, hogyan befolyásolta a csonthéjasok fogyasztása a szív- és érrendszeri traumák gyakoriságát.

Különböző csonthéjas gyümölcsök vér-zsír csökkentő tulajdonsága már évtizedek óta ismert: a rendszeres mandula, dió, mogyoró-evés kiváltképp a káros-, az LDL-, az érfal belső felszínén zsírokat "lerakó" koleszterin szintjét képes levinni. Ennek kifejezett védő hatása van a jelentős kockázati tényezőként szereplő vérzsírok káros befolyása ellen.

A múlt század kilencvenes éveiben végezték az Egyesült Államokban az Adventist Health Study elnevezésű, nagy vizsgálatot, melyben 31.208 adventista vett részt. Ezek étrendjében igen sok volt a gyümölcs és a kutatók többek között azt is vizsgálták, hogy befolyásolta-e a mandula evése a szív- és érrendszeri események gyakoriságát. Az derült ki, hogy azok, akik a hétnek csaknem minden napján fogyasztottak legalább 30 gramm mandulát, azok körében a heveny szívinfarktus előfordulása 4.4 százalékkal csökkent, ha pedig ennek a dupláját is megették minden héten, az infarktus 9.4 százalékkal ritkábban következett be.

Nemrég fejeződött be az Experimental Biology kongresszus Washingtonban. Ott hangzott el egyik amerikai munkacsoport előadása, amiben pisztácia evésével foglalkozó tanulmányuk első eredményeit ismertették. A vizsgálatban résztvevő önkéntesek hetekig minden nap megettek 40 gramm, vagy 80 gramm pisztáciát, ami egy- vagy két maroknyi gyümölcsnek felelt meg. A vizsgálat résztvevői egészséges önkéntesek, egyetemi hallgatók voltak - a kutatócsoport vezetője, Sarah K. Gebauer is a Penn State egyetem tudományos diákköröse.

A vérzsírokat "lerakó" (LDL) koleszterin vérszintje a nagyobb pisztácia-adag hatására 11.6 százalékkal csökkent, az összkoleszteriné 8.4 százalékkal lett kisebb, ami statisztikailag igen jelentős. Ezekkel a változásokkal a vizsgálati alanyok koszorúér-betegség kockázata is hasonló mértékben csökkent. A kutatók szerint egy maréknyi pisztácia ugyanannyi, "szívvédő" antioxidánst tartalmaz, mint a sötétzöld zöldségekben és egyéb gyümölcsökben gazdag étrend.

Tekintve, hogy az ilyen gyümölcsökre vonatkozó, korábbi tanulmányok egybevágó módon ehhez hasonló eredményekkel végződtek, az új vizsgálat azokat is megerősíti. Ez azért fontos, mert a mai szabályok szerint ma minden tudományos közleményben a szerzőknek büntetőjogi felelősséggel le kell írniuk, hogy honnan kaptak munkájukhoz anyagi támogatást - kiküszöbölendő az anyagi érdek és a kedvező eredmény közötti összefüggést. A vizsgálat itt a California Pistachio Commission megbízásából történt - de az eredmény ennek figyelembe vétele után is meggyőző.

(Forrás: ACC Heart Health News, 2007. május 7.)

2007-05-16 09:08

Forrás: Weborvos Dr. Matos Lajos

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.