Egészséges az alkohol? Csak néhányunknak

Egy pohárka vörösbor kifejezetten jót tehet az egészségnek - olvashattuk több tanulmányban. Egy új svéd kutatás azonban kiderítette, hogy az előnyöket csak a népesség kis százaléka élvezheti.

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy miként hat az alkohol az egészségre, pontosabban azzal, hogy milyen pozitív hatásai lehetnek a kardiovaszkuláris rendszerre. A mérsékelt alkoholfogyasztás - vagyis napi egy ital nők, két ital férfiak esetében - hozzájárulhat bizonyos szívbetegségek megelőzéséghez.

Egy most publikált svéd kutatás szerint azonban ez az előny nem jelentkezhet mindenkinél: a szívvédő hatások csak azokra jellemzőek, akik egy bizonyos génvariációval rendelkeznek. A koleszterilészter transzferprotein (CETP) polimorfizmus csak a népesség 15 százalékára jellemző.

Egy táblázatból kiderül, hogy az állatkísérletek eredményeit emberre átszámítva, mennyi víz, kávé és alkohol járhat az emberek felénél végzetes következményekkel. A cikk folytatásáért kattintson! Az Alcohol című szaklapban megjelent kutatásban 618, 75 éven aluli beteg vett részt (453 férfi és 165 nő). A résztvevőket három kórházból választották ki, és mindannyiukat miokardiális infarktussal kezelték. A betegek nagyjából felénél először jelentkeztek a panaszok, a többieknél viszont egy korábban diagnosztizált betegség romlásáról volt szó. A kutatásban emellett 2921 egészséges személy is részt vett kontrollcsoportként.

A résztvevőknek különböző kérdőíveket kellett kitölteniük, melyekben az életmódjukkal kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk, emellett vért is vettek tőlük, valamint részletesen kikérdezték őket arról, milyen alkoholos italokat fogyasztottak, milyen időközönként és milyen mennyiségben. Természetesen azzal kapcsolatban is teszteket végeztek, hogy a kutatásban résztvevők rendelkeztek-e a kérdéses génnel.

Az alkoholfogyasztás pozitív hatása nem jellemző mindenkire

Az eredményekből kiderült, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztásnak valóban van némi "védőhatása", de csak a népesség kis százalékában, méghozzá azoknál, akik a megfelelő génvariánssal rendelkeztek. "Sajnos csak az emberek 15 százalékában van ez a génvariáns, így a mérsékelt alkoholfogyasztás tulajdonképpen csak nekik tesz jót" - mondta Dag Thelle professzor, a gothenburgi egyetem Sahlgrenska Academy részlegének kutatója.

A szakemberek szerint az alkohollal kapcsolatban sokan csak azzal a kis részlettel foglalkoznak, hogy mérsékelt mennyiségben jót tesz az egészségnek. Azonban a pozitív hatások közel sem olyan erősek, mint hisszük, és csak kevés embernél érvényesülnek. Újabb kutatásokra van tehát szükség, hogy kiderítsék, valójában milyen módon küzd a szervezetünk a szívbetegségek ellen.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen idő várható. Csapadék kizárt. Gyenge vagy mérsékelt lesz a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon ennél melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.