Mérsékelt borfogyasztással a depresszió megelőzéséért

A mérsékelt alkohol - különösen bor - fogyasztás csökkentheti a depresszió kialakulásának kockázatát - állapították meg spanyol szakemberek.

A szakfolyóiratban megjelent tanulmány eredményei szerint azok az idősebb férfiak és nők, akik a vizsgált időszakban hetente kettő-hét kispohár bort fogyasztottak, 32 százalékkal kisebb valószínűséggel szenvedtek depressziótól, mint alkoholt soha nem fogyasztó társaik.

A borfogyasztás és a depresszió összefüggései

A mostani eredmények ellentmondanak azon korábbi tanulmányoknak, amelyek az alkoholfogyasztást a depresszió fokozottabb kockázatával hozták összefüggésbe. A kutatók a kapcsolatot azzal magyarázták, hogy az emberek talán többet isznak, hogy elnyomják a depresszió tüneteit , vagy talán azért fordulnak az alkoholhoz, hogy megküzdjenek az olyan személyes problémákkal, mint a munkahely elvesztése, a családi és pénzügyi nehézségek, amelyek mind kiváltó okai lehetnek egy-egy depressziós epizódnak.

A depressziót számtalan életvezetési módszerrel könnyűszerrel megelőzhetjük: a háziállatok például bizonyítottan jó hatással vannak ránk, de fontos a testsúly megtartása is hiszen, a olvassa el korábbi cikkünket a témában ! Miguel Martinez-Gonzalez, a Pamplonában lévő Navarrai Egyetem kardiológusa, közegészségügyi, preventív gyógyászati professzora szerint a mostani tanulmányban nem vettek részt olyan emberek, akiknek már volt depressziója, vagy alkoholproblémákkal küzdöttek. Mint elmondta, a résztvevők átlagos alkoholfogyasztásának mértéke alacsony volt és jellemzően mediterrán jellegű, vagyis az elfogyasztott alkohol elsődlegesen bor volt, amelyet az étkezések alkalmával fogyasztottak, nélkülözve a nagy ivászatokat.

A tanulmányban több mint 5500 olyan 55 és 80 éves kor közötti, Spanyolországban élő férfi és nő adatait elemezték, akik a mediterrán étrendnek a szívbetegség kialakulási kockázatára gyakorolt hatását vizsgáló kutatásban vettek részt. A vizsgálat utáni hétéves időszakban 443 ember számolt be depresszió diagnosztizálásáról.

A szakemberek kimutatták, hogy a kevés, vagy mérsékelt alkoholfogyasztás - átlagosan napi 5-15 gramm alkohol fogyasztása - a depresszió kialakulásának alacsonyabb kockázatát eredményezi, mint az ivászattól való teljes tartózkodás. (Egy kispohár bor 9 gramm alkoholt tartalmaz.)

A legkisebb volt a depresszió kialakulásának a kockázata azoknál, akik mérsékelten fogyasztottak bort, A tanulmány kimutatta, hogy azok a férfiak és nők, akik hetente kettő-hét kispohár bort isznak , kevésbé lesznek depressziósak, mint azok, akik semennyit sem isznak.

A tanulmány eredménye akkor is igaz volt, amikor a kutatók figyelembe vettek olyan életmódi tényezőket, amelyek befolyásolhatják a hangulati rendellenesség mértékét, mint a nem, a kor, a dohányzási szokások, a családi állapot, a végzettség, a fizikai aktivitás szintje.

Bár nem tudni a pontos okait annak, miért lehet előnyös az agy számára a mérsékelt alkoholfogyasztás, Martinez-Gonzalez hangoztatta, hogy a szőlőben lévő összetevők segíthetnek megvédeni az agyat a depressziót előidéző gyulladásos folyamatoktól. A tanulmány készítői arra is felhívták a figyelmet, hogy a rendszeresen nagy mennyiségű alkoholt fogyasztók esetében magasabb a depresszió kialakulásának a kockázata .

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.