Stroke-ot okoz a gingko?

Már 5000 éve használják a gingko bilobát az agy karbantartására, pedig lehet, hogy fokozza az agyérkataszrófák veszélyét - derül ki Dr. Hiroko H. Dodge és munkatársainak közleményéből, mely a Neurology című szaklapban jelent meg.

Dr. Dodge és munkatársai (Oregon Állami Egyetem Népegészségtani Intézet) 84 év feletti idős emberek bevonásával végezték vizsgálatukat, melynek eredeti célja az volt, hogy felmérje, képes-e a gingkoófa-kivonat késleltetni az időskorban bekövetkező elbutulást, más néven demenciát. A stroke (gutaütés) veszélyét nem is akarták mérni, ám az eredmények annyira szembetűnőek voltak, hogy ezt a hatást is kielemezték.

Bár valószínűleg az alacsony esetszámnak köszönhetően nem sikerült információt nyerni arról, hogy segít-e a gingkó a demencia megelőzésében, de mivel gutaütés csakis a gingkót szedő csoportban fordult elő, felmerült a lehetősége, hogy a gingkó fokozza a stroke kockázatát. A 42 hónapig tartó kutatásban összesen 118 egészséges 84 év feletti idős ember vett részt. Közülük 60-an napi 240 mg gingkót kaptak, míg a többiek (58-an) placebót kaptak helyette. Az egész vizsgálat folyamán neurológusok mérték fel az idősek szellemi képességeit, illetve mágneses rezonanciás képalkotással is meggyőződtek az agy állapotáról.

A 42 hónap elteltével nem sikerült összefüggést találni a gingkó és a demencia előfordulása között csak akkor, ha figyelembe vették azt is, hogy egyes résztvevők idő előtt abbahagyták a szer szedését. Azonnal feltűnt azonban, hogy hét esetben a gingkót szedő csoportban gutaütés, vagy annak egy enyhébb változata, ún. TIA lépett fell. A kontroll csoportban senkinek nem lett agyi érproblémája.

Mivel eddig más vizsgálatok sem tudtak összefüggést kimutatni a gingkó és a demencia késleltetése között, a szakemberek további kutatásokat terveztek annak érdekében, hogy megbizonyosodjanak a gingko hatásairól. A mostani eredmények azonban etikai problémákat vetnek fel az ilyen kutatásokkal kapcsolatban, hiszen minden vizsgálatnál alapvető követelmény, hogy a vizsgált készítménynek ne legyen a résztvevőkre gyakorolt ártalmas hatása.

Forrás:
Medipress hírszolgálat

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.