Megerősítették a gyorsételek és a depresszió összefüggését

A Las Palmas de Gran Canaria és Granadai Egyetem legújabb kutatása szerint a kész péksütemények (croissant és fánk), valamint a gyorsételek (hot dog, hamburger és pizza) fogyasztása összefüggésben áll a depresszióval.

A depresszió kialakulásának kockázata. Ráadásul dózis-válasz összefüggést is tapasztaltak, ami azt jelenti, hogy minél több gyorsételt fogyaszt valaki, annál nagyobb a depresszió kockázata - állítja a tanulmány vezető szerzője, Almudena Sánchez-Villegas.

A kutatás eredményei azt mutatták, hogy a legtöbb ilyen élelmiszert fogyasztó résztvevők nagyobb valószínűséggel egyedülállók, kevésbé jó megjelenésűek és táplálkoznak egészségesen, vagyis étrendjük kevesebb zöldséget, gyümölcsöt, diófélét, halat és olívaolajat tartalmaz. E csoportra nagyobb mértékben jellemző az is, hogy dohányoznak és hetente 45 óránál többet dolgoznak.

A kísérlet során 8964 résztvevő adatait vizsgálták, akikben korábban nem mutattak ki depressziót, és nem szedtek antidepresszánsokat. Átlagosan hat hónapig vizsgálták őket, és ez idő alatt 493 személyben mutatták ki a depressziót, illetve kezdtek antidepresszánst szedni.

Sánchez-Villegas összegzésében elmondta, hogy bár további kutatásokra lesz szükség a témában, kijelenthetjük, hogy egészségügyi és mentálhigiénés következményeit figyelembe véve korlátozni kellene az ilyen típusú élelmiszerek fogyasztását.

A depresszió világszerte körülbelül 121 millió embert érinti, így ez a rendellenesség az egészségkárosodással korrigált életév egyik első számú okának tekinthető. Sőt, az alacsony és közepes jövedelmű országokban ez számít az első számú oknak. Az étrend a depressziós rendellenességek kialakulásában játszott szerepéről azonban nem sokat tudunk. A korábbi kutatások azt mutatják, hogy bizonyos tápanyagok megelőző hatást gyakorolnak. Ezek közé tartoznak a B-vitaminok, az omega-3 zsírsavak és az olívaolaj . A mediterrán étrendhez hasonló egészséges étrendeket pedig a depresszió kialakulásának csökkent kockázatával hozzák összefüggésbe.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.