Kiderült, kiket veszélyeztet az alkohol

Az alkoholfogyasztás kulcsfontosságú sejteket pusztít el az agyban, ez a veszély pedig különösen a nők esetében jelentős - derítette ki egy új amerikai kutatás.

Egy kutatás szerint hosszú távon a férfiak számára nehezebb az alkoholról való leszokás, mint a nőknek. Részletek itt.

Korábban a tudósok úgy hitték, hogy az idegsejtek száma felnőttkorra eléri a maximumot, így az alkohol által előidézett agysérülés legjobb gyógymódját a megmaradt sejtek védelme jelenti. Kiderült azonban, hogy a felnőtt agyban is képződnek új idegsejtek.

"Ez a felfedezés új megközelítést adott az alkoholhoz kapcsolódó agyi változások vizsgálatához. Ugyanakkor mielőtt új megoldások kifejlesztésén kezdenénk dolgozni, még meg kell értenünk, hogyan hat az alkohol az agyi őssejtekre különböző növekedési szakaszaikban, a különböző agyi régiókban, illetve a férfi és a női agy esetében" - mondta el dr. Ping Wu, a University of Texas Medical Branch professzora.

alkohol, agyi őssejtek, idegsejtképződés, alkoholizmus
Kutatások szerint az alkohol gátolja az új agyi idegsejtek képződését

Veszélyben az agyi őssejtek

A kutató és kollégái egérkísérletek során megjelölték és nyomon követték vándorlásuk során az említett őssejteket, illetve ezzel egyidejűleg megfigyelték, hogy miként alakulnak át speciális idegsejtekké. A vizsgálatok során kimutatták, hogy a krónikus alkoholfogyasztás az őssejtek többségét elpusztította, egyben hátráltatta az új sejtek képződését és fejlődését.

Az ismételt alkoholfogyasztás negatív hatásai különböző mértékben jelentkeztek az egyes agyi régiókban, a két leginkább érintett terület egyike pedig az úgynevezett szubventrikuláris zóna volt, ahol az új sejtek képződnek a felnőtt agyban. Az eredmények alapján az is kiderült, hogy a nőstény egereknél erősebben jelentkeztek a következmények, mint a hím egyedeknél.

A modell használatától azt várják a tudósok, hogy segít jobban megérteni, hogyan lép kapcsolatba az alkohol az agyi őssejtekkel. Mindez idővel tisztább képet adhat arra vonatkozóan, hogy mi az alkoholizmus kezelésének és gyógyításának legjobb módja.

Forrás: dailymail.co.uk , laboratoryequipment.com

Tudta? A főzés ellenére is megmarad a hozzáadott alkohol egy része az ételekben, mégsem rúgunk be a pörköltektől. Miért lehet ez így? Részletek itt.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.