Egészségesebb lesz a zsíros étel, ha jól megfűszerezzük

A kurkumában, fahéjban és más fűszerekben gazdag ételek fogyasztása csökkenti a szervezet negatív reakcióit a zsírdús élelmiszerekre - állítják a Pennsylvaniai Egyetem kutatói.

"Általában amikor zsíros ételeket eszünk, a vérünkben megemelkedik a triglicerid, az egyik vérzsír szintje" - magyarázza Sheila West, a kutatás vezetője. "Ha ez túl gyakran következik be, vagy ha a trigliceridszint túlságosan megemelkedik, megnő a szívbetegség kockázata. Kimutattuk azonban, hogy ha fűszereket adunk egy zsírdús ételhez, körülbelül 30 százalékkal csökken a trigliceridekre adott reakció a fűszerek hozzáadása nélkül készült ételekhez viszonyítva."

A Journal of Nutrition folyóiratban megjelent kutatásban West munkatársaival két napon készített ételt hat 30 és 65 év közötti túlsúlyos, de egészséges férfinak. A kísérleti ételekhez két evőkanál fűszert adtak. A kontroll ételek pontosan megegyeztek ezekkel, a fűszerek nélkül. A kutatók három órán keresztül félóránként vért vettek az alanyoktól.

A fűszeres ételekbe rozmaringot, oreganót, fahéjat, kurkumát, szegfűszeget, fokhagymaport és paprikát tettek, amelyek erős antioxidáns hatással rendelkeznek. Amikor az étel az antioxidáns fűszerek keverékét tartalmazta, a vérben tapasztalható antioxidáns tevékenység 13 százalékkal nőtt, az inzulinválasz pedig körülbelül 20 százalékkal csökkent.

West szerint sok kutató úgy véli, hogy az oxidatív stressz hozzájárul a szívbetegség, az ízületi gyulladás és a diabétesz kialakulásához. Éppen ezért a fűszerek és más antioxidánsok fontos szerepet játszhatnak az oxidatív stressz csökkentésében, ezáltal a krónikus betegségek kockázatának visszaszorításában.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél főként az Észak-Dunántúlon megélénkülhet.A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 32 és 37 fok között alakul.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.