Egészséges öregkorra vágysz? A bogyós gyümölcsök jelenthetik a kulcsot hozzá

A fekete tea, bogyós gyümölcsök, citrusfélék és az alma fogyasztása elősegítheti az egészséges öregedést.

Egy friss kutatás szerint a flavonoidokban gazdag élelmiszerek elősegíthetik az egészséges öregedést – olvasható az ausztrál Edith Cowan Egyetem (ECU) közleményében„Kutatásunk célja nemcsak az volt, hogy segítsen az embereknek hosszabb ideig élni, hanem a lehető leghosszabb ideig tartó egészség és jó életminőség lehetőségének megtalálása is” –mutatott rá Dr. Nicola Bondonno, az ECU adjunktusa. „Korábbi kutatásokból tudjuk, hogy azok az emberek, akiknek magasabb a flavonoidbevitelük, általában tovább élnek, és kevésbé valószínű, hogy megkapják a főbb krónikus betegségeket, például a demenciát, a cukorbetegséget vagy a szívbetegségeket.”

Miért fontosak a flavonoidok?

A flavonoidok antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságaikról ismertek. Segítik az érrendszer egészségét, támogatják az izomtömeg megőrzését, valamint hozzájárulnak a mentális egészség fenntartásához, különösen az idősebb korosztályban. A bogyós gyümölcsök nagy mennyiségben tartalmaznak növényi flavonoidokat, amelyek számos más gyümölcsben és zöldségben, például a szőlőben, borban, szederben, padlizsánban, de a csokoládéban is előfordulnak. Az áfonyában és az eperben lévő, a flavonoidok alosztályához tartozó antociánok segíthetik az artériák tágulását, ellensúlyozhatják a plakkok lerakódását az erekben, továbbá más szív-és érrendszeri előnyöket is biztosítanak.

egészséges öregkor, flavonoidok
A flavonoidokban gazdag ételek rendszeres fogyasztása elősegítheti az egészségesebb öregedést. Fotó: Getty Images

Kutatásaink azt mutatják, hogy azok az emberek, akik több flavonoidot fogyasztanak, általában ideálisabban öregszenek, egészségesebbek” – fogalmazott Bondonno. A tanulmány, amely közel 63 ezer nő és 24 ezer férfi adatait elemezte 24 év alatt, megállapította, hogy a legtöbb flavonoidot fogyasztó nőknél 15 százalékkal alacsonyabb volt a legyengültség, 12 százalékkal a fizikai funkciók károsodásának és 12 százalékkal alacsonyabb a rossz mentális egészség kockázata, mint a legalacsonyabb bevitel mellett. Bár kevesebb összefüggést figyeltek meg a férfiaknál, esetükben is a magasabb flavonoidbevitel még mindig összefüggésbe hozható a rossz mentális egészség alacsonyabb kockázatával.

A flavonoidok jól ismertek az oxidatív stressz és a gyulladás csökkentéséről, az erek egészségének támogatásáról, sőt a vázizomtömeg fenntartásáról is  amelyek mindegyike fontos a csontritkulás megelőzésében, valamint a fizikai funkciók és a mentális egészség fenntartásában az életkor előrehaladtával” – mondta el Aedin Cassidy professzor, a tanulmány vezető szerzője, 

Egyszerű étrendi változások az egészséges öregkorért

Hozzátette, hogy „a flavonoidokban gazdag ételek  például bogyós gyümölcsök, alma, vörösbor, narancs és tea  rendszeres fogyasztása elősegítheti az egészségesebb öregedést azáltal, hogy csökkenti a törékeny csontok, a fizikai hanyatlás és a rossz mentális egészség kockázatát.”

Összességében ezek az eredmények aláhúzzák az egyszerű étrendi módosítások fontosságát, amelyek befolyásolhatják az általános életminőséget és hozzájárulnak az egészséges öregedés optimalizálásához” – tette hozzá Eric Rimm professzor.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.