Hogyan előzzük meg a combnyaktörést?

A rendszeres teázással jelentősen csökkenthető az idős korban szinte mindenkit érintő oszteoporózis előrehaladása - állapították meg ausztrál kutatók.

A korosodás következtében - kiváltképp a hölgyek szervezetében - a csontok mésztartalma fokozatosan csökken, törékenyebbé válnak. Amanda Devine, az University of Western Ausztralia munkatársának kutatócsoportja különleges röntgenvizsgálat segítségével mérte meg 1500 hölgy csipőjének a csontsűrűségét, először öt évvel ezelőtt, majd a közelmúltban; a nők életkora a vizsgálat kezdetén 70 és 85 év között volt.

A résztvevők étkezési szokásait az egy nap alatt elfogyasztott ételek-italok tételes mérésével tisztázták, és részletesen fölírták a napi tea- és kávéivást is. A hölgyek az oszteoporózis kezelésére egyébként kalciumtablettát is szedtek.

Az American Journal of Clinical Nutrition című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány tanúsága szerint négy esztendő után a röntgenes mérés megismétlése azt mutatta, hogy a közben eltelt idő alatt a csontok sűrűsége tovább csökkent, de míg azoknak a csontja, akik nem ittak teát rendszeresen, négy százaléknyi kálciumot veszített, a hűségesen teázóké átlagosan csak 1,6 százalékkal gyengült. A többi ital vagy étel, sőt, akár a rendszeres mozgás a csontok kalciumvesztését számottevően nem befolyásolta.

A kutatók leírták, hogy öt éve a nyilvántartás szerint az ausztrál hölgyek 83 százaléka volt rendszeres teaivó, és ők általában megtartották ezt a szokásukat a vizsgálat végéig. Az is kiderült, hogy minél többször teázott valaki napközben, az ital annál jobban védte a csontjait.

Egy korábbi angol vizsgálat azt jelezte, hogy a korosodó emberek csonttörésének megelőzésére sokféle gyógyszer és táplálékkiegészítő van forgalomban, de lényegesen több törést sikerült megelőzni azzal, ha a megfelelő szakember kiment a lakásba és a bútorok, tárgyak okosabb elhelyezésével igyekezett az idős emberek otthonát akadálymentesíteni. Ennél még jobb, ha az idős hölgyek és urak az akadálymentesített lakásban teázgatnak.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.