A klimaxos nőknek érdemes sok paradicsomot enniük

A paradicsomban gazdag étrend segíthet az emelkedett kockázatú, menopauzán átesett nőknél a mellrák kockázatának csökkentésében - derül ki egy friss kutatásból.

Az paradicsom fogyasztása erőteljes hatással van azon hormonok szintjére, melyek szerepet játszanak a zsír- és a cukoranyagcserében.

"A paradicsom és a paradicsomalapú termékek választásának előnye már rövidtávon is evidens" - fogalmazott a kutatást vezető Adana Llanos, az egyesült államokbeli Rutgers Egyetem professzora, aki Electra Paskett-tel, az Ohiói Állami Egyetem szakértőjével működött együtt a vizsgálat során. "A gyümölcsök és a zöldségek fogyasztása, melyek igen gazdagok nélkülözhetetlen tápanyagokban, vitaminokban, nyomelemekben, illetve olyan növényi vegyületekben, mint a likopin , elképesztő előnyökkel bír a szervezet számára. Eredményeink szerint a napi ajánlott mennyiség bevitele már hatékony lehet a mellrák megelőzésében a magas kockázatú népességet tekintve" - tette hozzá Llanos.

A paradicsom áldásos hatásai

A longitudinális kutatás a paradicsom mellett a szójában gazdag étrend hatásait is vizsgálta a 70 menopauzán átesett nő jelentette mintán. A hölgyek 10 héten át olyan paradicsom alapú termékeket ettek, amelyek naponta legalább 25 milligramm likopinnal látták el őket. Egy másik tízhetes időszakban pedig legalább napi 40 gramm szójafehérjét kaptak. Mindkét tesztidőszak előtt arra utasították őket, hogy két héten keresztül tartózkodjanak a paradicsom és a szója fogyasztásától.

A paradicsomos étrend követésének hatására az adiponektin hormon szintje, mely a vércukor és koleszterinszintek szabályozásáért felel, 9 százalékkal növekedett. Az alacsony testtömegindexű nőknél enyhén erősebb hatást lehetett megfigyelni.

A tanulmány az című szakfolyóiratban jelent meg.

Miért együnk paradicsomot még? A magas cukor- és C- vitamintartalmú , rendkívül egészséges. Legnagyobb része víz, az 5-6 százaléknyi szárazanyag felét (3,3 százalék) cukor (glükóz, fruktóz) teszi ki. Almasav, citromsav, borostyánkősav is található benne. A paradicsom C-vitaminból átlagosan 24,2 mg-ot, karotinból 0,82 mg-ot, E-vitaminból 0,49 mg-ot tartalmaz. Ásványi anyagtartalma közül a kálium 294 mg, magnézium 20 mg, kalcium 14 mg, nátrium 6,3 mg emelhető ki. A már említett szolaninon kívül tartalmaz még egy tomatin nevű, mikrobaölő hatású vegyületet is. Korábbi cikkünket ajánljuk a paradicsom hatásairól, ide kattintva!

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen, száraz időre, döntően gyenge vagy mérsékelt légmozgásra számíthatunk.Késő este általában 15, 25 fok várható. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városok belsejében, a magasabban fekvő pontokon és a szelesebb délkeleti és északkeleti tájakon melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.