Mindenki tévedett: sokkal több D-vitamint kellene szednünk!

Táplálkozási szakértők évek óta beszélnek arról, hogy az amerikai egészségügyi intézet, az IOM tévesen állapította meg napi D-vitamin szükségletünket. Jóval többet kellene pótolnunk! Mennyi az ideális?

A 600 NE (nemzetközi egység) irreálisan kevés, állítják sokan, főként olyan országokban, ahol az időjárás miatt sokkal kevesebb napsütés ér minket. Most kiderült , az IOM tényleg téves számokat közölt: legalább tízszer ennyi D-vitaminra van szükségünk naponta.

A felfedezés első fele 2014 októberére tehető, ugyanis az University of Alberta két kutatója ekkor publikált a témában egy tanulmányt a Nutrients folyóiratban. Az IOM kutatásait átvizsgálva fedeztek fel egy statisztikai hibát: az intézet ugyanis az ajánlott napi D-vitamin szükségletünket egy túlságosan alacsony átlagra alapozta, így a vérben lévő D-vitamin egészséges szintjét sem érték el.

A kutatók újraszámoltak és arra a következtetésre jutottak, hogy a felnőtteknek napi 8000 NE-nél többre van szüksége ahhoz, hogy biztonságos szinten lehessenek. Ezt azonban nem merték vizsgálatok nélkül kijelenteni, mivel önkénteseik közül senki sem szedett napi 2400 NE-nél többet.

Milyen tüneteket okoz az egyes vitaminok hiánya?

Idén márciusban a University of San Diego és a Creighton University kutatóiból álló csoport ugyanezen folyóiratban publikált a témában egy másik tanulmányt, amelyben megerősítik a kanadai kutatók korábbi véleményét: több olyan vizsgálatot végeztek, amelyekben az önkéntesek a megszokottnál sokkal több D-vitamint szedtek – ezek eredményeként pedig azt jelentették ki, hogy napi szükségletünk 7000 NE körül kell hogy legyen, és még a napi 10 ezer NE-s érték is biztonságosnak tekinthető.

Valóban nem szedünk elegendő D-vitamint?

Ez azért is aggasztó, mert a D-vitaminhiány a világ egyik leggyakoribb egészségügyi problémájának tekinthető, felnőttek és gyermekek mintegy 30-50 százaléka szenved jelenleg ettől. A D-vitamin hiánya olyan problémákhoz vezethet ráadásul, mint a cukorbetegség, demencia, rák, de szívproblémákat is okoz, illetve csontjaink is könnyebben törhetnek el egy baleset során.

Ha tudni akarjuk, hol állnunk, állítják a tanulmány szerzői, első körben vérvételnél kérhetünk egy D-vitamin tesztet. A szerencsés érték 45-50 µg/mL között van. Ha nincs ennyi, akkor javíthatunk étrendünkön: ilyenkor a zsírosabb halak, sajtok, máj, tojás segíthetnek, illetve természetesen a napsütés. Nem szabad arról sem megfeledkeznünk, hogy minél nagyobb a testsúlyunk , annál több D-vitaminra van szükségünk.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.