Javítja a mellrák utáni túlélést a D-vitamin

Azok a mellrákosok, akiknek a vérében magasabb volt a D-vitamin szintje, jóval nagyobb eséllyel élik túl a betegséget, mint akiknél ez a szint alacsony volt.

A D-vitamin pozitív egészségügyi hatásait több korábbi kutatás bizonyította már: a szakemberek szerint csökkenti a szívbetegségek, a csonttörések és a depresszió veszélyét is. A legújabb vizsgálat szerint a mellrákosoknak is érdemes pótolni a D-vitamint.

Cedric F. Garland professzor, az University of California kutatója csapatával azt vizsgálata, hogyan befolyásolja a D-vitamin szintje a mellrákos betegek túlélési esélyeit .

Azt találták, hogy a magas D-vitamin-szinttel rendelkezőknél mintegy 50%-kal csökkent a halálozás veszélye, szemben azokkal, akiknél a vitamin szintje alacsony volt. A megállapításhoz öt korábbi kutatás eredményeit elemezték, melyekben mintegy 4400-an vettek részt, 1966 és 2010 között. A betegeket átlagosan 9 évig követték.

Garland szerint a D-vitaminnak nagy szerepe van a sejtek közötti kommunikációban, illetve egy olyan protein aktiválásában, mely megakadályozza az agresszív sejtosztódást. Hozzátette azonban, hogy mindenképpen további kutatásokra van szükség, mert előfordulhat, hogy éppen fordított logika működik ebben az esetben: vagyis az agresszív daganatok alacsony D-vitamin-szinthez, és korai halálozáshoz vezetnek.

"Mindenképpen szeretnénk további vizsgálatokat végezni, ám ez nem jelenit azt, hogy az embereknek nem érdemes már most elkezdeniük a D-vitamin pótlását" - mondta Garland. Mások azonban nem értenek ezzel egyet: sok szakember szerint a D-vitamin-hiány nem oka, hanem következménye a betegségeknek, ezért az étrend-kiegészítők semmit sem érnek a megelőzés szempontjából.

Garland professzorék kutatása a című szaklapban jelent meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

Az ország nagy részén napos idő lesz legfeljebb kevés fátyolfelhők mellett. Ugyanakkor az északnyugati tájak fölé vastagabb fátyolfelhők, illetve délután, estefelé gomolyfelhők is sodródhatnak de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. A délies szél az Észak-Dunántúlon olykor megélénkül, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Délutánra 31 és 37 fok közé melegszik fel a levegő. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.