Tévhit, hogy az egészséges üdítők kevés cukrot tartalmaznak

Úgy tűnik, hogy az emberek általában lebecsülik az egészségesnek titulált italok cukortartalmát - derült ki a Glasgow Egyetem új kutatásából.

"Az italok legalább olyan mértékben károsíthatják egészségünket, mint az ételek" - nyilatkozta Naveed Sattar professzor, a kutatás vezetője. Az egyetem szakértői 2000 britet kértek fel, hogy saccolják meg, mennyi cukor található az egyes üdítőitalokban. Meglepő módon a legtöbben a szénsavas üdítők cukortartalmát túl-, a gyümölcslevek és ízesített ásványvizek cukortartalmát viszont alábecsülték. A Brit Üdítőital Szövetség szóvivői szerint az üdítőkben található cukor nem számít rejtett kalóriának, hiszen a legtöbb dobozon világosan és nagyban olvasható az adott termék cukor- és kalóriatartalma.

A napi kalóriaigényünk negyedét is kitehetik az ilyen üdítők

A tudósok megkérték a résztvevőket arra is, hogy számoljanak be üdítőital-fogyasztási szokásaikról. A válaszokból kiderült, hogy sokan akár 450 kalóriányi üdítőt is elfogyaszthatnak naponta: ez egy nő napi ajánlott kalóriabevitelének negyede, egy férfi ajánlott kalóriabevitelének pedig ötöde. A legnagyobb veszélyt azonban a magas cukortartalom figyelmen kívül hagyása okozhatja.

A szakértők megkérték az önkénteseket saccolják meg, hány teáskanál cukor van az egyes üdítőitalokban. "A száz százalékos gyümölcslevek, energiaitalok és turmixok cukortartalmát átlagosan 2-4 teáskanállal becsülték alá" - írják a kutatók. "A legnagyobb különbség egy gránátalma-alapú italnál mutatkozott: itt a résztvevők átlag 18 kanállal becsülték alá a cukortartalmat."

Kóros elhízáshoz vezethet a napi fogyasztásuk

Nem meglepő módon a legtöbb résztvevő nem számította bele az üdítőket a napi kalóriafogyasztásba. A táplálkozási tanácsadók szerint a cukros üdítők rendszeres fogyasztása kóros elhízáshoz és olyan betegségek kialakulásához vezethet, mint a diabétesz, a magas vérnyomás, a szívroham és a stroke. "Egyértelmű, hogy a túlsúly kialakulásában nagy szerepet játszanak az üdítőitalok, és nem csak a szénsavas változatok. A százszázalékos gyümölcslevek és az ízesített ásványvizek is rengeteg cukrot tartalmaznak. Lehetőség szerint válasszunk csökkentett kalóriatartalmú italokat vagy ásványvizet a különböző cukros üdítők helyett" - fűzte hozzá a professzor.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik vagy legyengül. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé csökken a hőmérséklet. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.