Megfizethető tengeri herkentyűkre lenne szükség

Ha a tengeri és édesvízi állatok ára olcsóbb lenne, bővülne a fogyasztásuk, amivel világszerte emberek millióinak egészsége javulna.

Nagyjából 166 millió hiánybetegség-esetet előzhetne meg egy mindössze 8 százalékos (15,5 millió tonnás) többlet a vízi élőlények fogyasztásában 2030-ig világszerte - olvasható a Harvard Egyetem kutatásában . Az úgynevezett kék ételek, mint a hal, rák, puhatestűek stb. kedvelt finomságok, ám magas áruk miatt kevesen engedhetik meg maguknak rendszeres fogyasztásukat. Pedig a vízi eredetű ételek egészséges alternatívája lehet a vörös húsokénak, amelyek kockázati tényezőt jelentenek egy sor krónikus betegség kialakulásában.

Egészséges-e a tengeri herkentyűk fogyasztása? Természetesen igen - mondanánk, hiszen a tenger gyümölcseinek, halainak, puhatestűinek a húsa energiában és koleszterinben szegény, telítetlen, szívbarát zsírsavakat tartalmazó, egészséges táplálék. Ugyanakkor egyre többen figyelmeztetnek, hogy a tenger gyümölcseiben is sok az ipari szennyeződés és a mikroműanyag. Bővebben a témáról ebben a cikkünkben olvashat.

A kék tulajdonképpen zöld

Az Édesvízi és tengeri eredetű ételek szerepe a nemzetek táplálásában címet viselő kutatás arra jutott, hogy ha bővülne a kék ételek fenntartható előállítása az akvakultúrás (vízműveléses) és haltenyésztő gazdaságokba való beruházásokkal, azzal 26 százalékkal lehetne mérsékelni a termékek árát, ami az alacsony jövedelmű rétegek számára is elérhetővé tenné a vízi eredetű ételeket.

aquatics food
Az akvakultúrás műveléssel a szegényebb országok is javíthatnák étrendjük minőségét. Fotó: Getty Images

"Világunkban sokan szenvednek a tápanyagok hiányától és a helytelen étrend miatt kialakult krónikus betegségektől. Amennyiben sikerül a környezetet nem terhelő módon növelnünk a termelést, azzal biztonságos, tápanyagokban gazdag, egészséges ételekkel láthatjuk el a leginkább veszélyeztetetteket" - mondta Christopher Golden, a Harvard táplálkozástudományi professzora, a tanulmány vezető szerzője. A vízi eredetű ételekkel ugyanis a szegényebb országok is javíthatnák étrendjük minőségét, ám az nem járna a vöröshús-fogyasztás káros egészségügyi hatásaival.

A vízi ételek egészségesek

A tanulmány megállapításai az Aquatics Foods Composition Database (Vízi eredetű ételek tápanyag-adatbázisa) kimutatásain alapulnak. Az adatbázis a téma legátfogóbb statisztikai állománya, amely 3753 vízi élőlény és több száz tápanyag adatait tartalmazza, a világ táplálkozástudományi és halgazdálkodási előírásaira vonatkozó következtetésekkel együtt. "Kutatásunk elsőként hívja fel a figyelmet arra, hogy a kék ételek jelentős mértékben fedezik az érintett társadalmi csoportok tápanyaghiányát , egyúttal csökkentik a hús- és húskészítmények fogyasztása miatt kialakuló krónikus betegségek kockázatát" - összegezte Golden.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül. Délutánra általában 32 és 36 fok közé melegszik fel a levegő.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.