Kiderült, miért jó vajat enni

Egy nemrégiben publikált tanulmány megállapította, hogy a vaj sokkal kevésbé káros az egészségre, mint korábban gondolták. Sőt gyógyító hatással lehet ott, ahol nem is számítottak rá.

Táplálkozástudományi szempontból a vaj középutas termék: nem annyira egészségtelen, mint a cukor, de még mindig kockázatosabb, mint az olívaolaj – írja az Index.hu.

A tanulmány szerint az alacsony zsírtartalmú étrendet egy tévedés miatt találták ki. A kutatáshoz kilenc tanulmány átvizsgálásán keresztül elemezték több mint 600 ezer ember adatait. Eszerint a vaj fogyasztása nem növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, sőt a 2-es típusú cukorbetegség ellen még védelmet is nyújthat.

A vaj sokkal kevésbé káros az egészségre, mint korábban gondolták

Az új megállapítás szembe megy azzal az évtizedes hagyománnyal, ami szerint a vajat azért kell kerülni, mert túl sok benne a telített zsírsav.

Csökkenthetjük a szívbaj esélyét, ha vaj helyett például margarint fogyasztunk, állítja egy új amerikai kutatás. Részletek!

„Szerintem a telített zsír nem káros, inkább semleges, általános. A növényi olajak , gyümölcsök és diófélék egészségesebbek a vajnál. De az alacsony zsírtartalmú pulykahús, egy péksütemény, a kukoricapehely vagy a cukros üdítők rosszabbak a vajnál is” – szögezte le dr. Dariush Mozzafarian, a Harvard Egyetem kutatója, a projekt vezetője.

A kutatócsoport megvizsgálta az alanyok vajfogyasztási szokásait, majd ellenőrizték, hogy ez miként függ ez össze az egészségi állapotukkal. A kilenc tanulmányból négyre igaz volt, hogy a mindennap vajat fogyasztók körében 4 százalékkal csökkent a 2-es típusú diabétesz kockázata. Még nem tudják, hogy ennek mi ennek az oka – ahhoz további kutatásokra lesz szükség –, de feltételezik, hogy a vajban egyszeresen telítetlen zsírsavak is vannak, azok pedig a vércukorszintet és az inzulinérzékenységet is javítják.

Forrás: Index.hu

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik vagy legyengül. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé csökken a hőmérséklet. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!