Így védik a flavonoidok a szívet

A csokoládé, a szójafehérje és a zöld tea speciális hatást gyakorol a szív- és érrendszerre - tekintették át a flavonoidok hatását tudósok.

A csokoládé, a szójafehérje és a zöld tea speciális hatást gyakorol a szív- és érrendszerre - tekintették át a flavonoidok hatását tudósok.

A szív működéseA kutatók már évek óta tudják, hogy a számos élelmiszerben - gyümölcsökben, zöldségekben, gyógynövényekben, gabonafélékben és csokoládéban - megtalálható flavonoidok szívbarát alkotóelemek. Ezúttal a hatás hátterében álló mechanizmust próbálták kideríteni.

A kutatók összefüggést kerestek a flavonoidokban gazdag ételek és a kardiovaszkuláris (szív-érrendszeri) rizikótényezők - például a magas vérnyomás - között, és megállapították, hogy bizonyos ételek speciális jótékony hatással rendelkeznek. Ezek az antioxidáns hatású flavonoidok lassítják, vagy megelőzik az oxidatív folyamatokat, melyeket a szabadgyökök indítanak el, és sejtkárosodáshoz, szívbetegség és más egészségügyi problémák kialakulásához vezetnek. A mostani vizsgálatban dr. Lee Hooper a norwichi Kelet-Angliai Egyetem kutatója és munkatársai 133 a témában megjelent - tehát a flavonoidok és a kardiovaszkuláris rizikótényezők (magas koleszterinszint, magas vérnyomás és társaik) közti összefüggésről szóló - közlemény után vonták le következtetéseiket.

A csokoládé- vagy kakaófogyasztás növelte az úgynevezett áramlás-mediálta értágulatot, mely azt jelenti, hogy megfelelő a véráramlás a vénákban. Emellett a vérnyomás értéke is - a szisztolés (magasabb) hattal, a diasztolés (alacsonyabb) 3,3-del - csökkent, ám az úgynevezett "rossz"-koleszterin szintje, vagyis az LDL-koleszterin koncentrációja nem változott. A szójafehérje csaknem két higanymilliméterrel csökkentette a diasztolés vérnyomásértéket, de nem javította a "jó-koleszterin-", azaz a HDL-koleszterinszintet. A hatások kizárólag szójafehérje fogyasztása esetén figyelhetők meg, más szójatermékek esetében nem. A rendszeres zöld tea fogyasztás csökkentette a rossz-koleszterin szintjét, ám a fekete tea megemelte mind a szisztolés (5,6-del), mind a diasztolés (2,5-del) vérnyomásértéket.

Minél több információ lát napvilágot a flavonoidokkal kapcsolatban, annál valószínűbb, hogy egyik ételről sem derül majd ki, hogy csodaszer lenne, viszont számos élelmiszerről bizonyítják be, hogy hasznos a szívünknek és ereinknek, magyarázta Hooper, aki a The American Journal of Clinical Nutrition júliusi számában publikálta az áttekintő tanulmányt. A tanácsa pedig egyszerű: fogyasszuk a számunkra szimpatikus flavonoidokban gazdag ételeket, például sok-sok gyümölcsöt és egy kis magas kakaótartalmú étcsokoládét. Emellett természetesen ott vannak az alapvető ételek - a hagyma, zöld tea és időnként egy pohár vörösbor - melyeket mindenképp érdemes rendszeresen fogyasztani.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Hazánk északi és nyugati részén megnövekszik a felhőzet, és itt az éjszaka folyamán helyenként zápor, zivatar is előfordulhat. Délen, délkeleten még nagyrészt derült vagy gyengén felhős idő várható. A légmozgás döntően mérsékelt marad, de a Kisalföldön és az Alpokalján már lehetnek élénk lökések az északnyugatira forduló szélből.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 15, 22 fok között alakul, de északnyugaton, valamint a vízpartokon, magasan fekvő helyeken ennél pár fokkal melegebb, a hidegre hajlamos helyeken hűvösebb is lehet. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!