Ezért fogyasszunk frissen őrölt kávét

A koffeintartalmú, illetve a koffeinmentes kávé fogyasztása is csökkentheti a krónikus májbetegség kialakulásának kockázatát egy friss tanulmány szerint.

Több tanulmány is igazolta már, hogy milyen egészséges tud lenni a kávéfogyasztás, leginkább a magas antioxidáns-tartalmának köszönhetően. Egy frissen publikált kutatás szerint a májunkra is jó hatással van ez a népszerű élénkítő - akár a koffeines, akár a koffeinmentes változatát fogyasztjuk.

A májbetegség korai jelei A máj az egyik legfontosabb szervünk, fő feladatai közé tartozik a szervezet méregtelenítése, az emésztés támogatása, és a májban találhatók a szervezet glükózraktárai is. Károsodása súlyos, életveszélyes következményekkel jár. Milyen tünetek esetén gyanakodhatunk májbetegségre? Kattintson a részletekért!

Jót tesz a májnak is

A BMC Public Health oldalán közzétett tanulmányban a Southampton és az Edinburgh Egyetem kutatói megállapították, hogy bármilyen kávét is fogyasztunk, azzal csökkentjük a krónikus májbetegség kialakulásának, illetve az a miatti halálozásnak a veszélyét. Legnagyobb arányban azoknál fejtette ki a pozitív hatását, akik napi 3-4 csészével is ittak.

A tanulmányban csaknem félmillió brit lakos egészségügyi adatait követték figyelemmel több mint tíz éven keresztül, főképp a különböző májbetegségek kialakulására fókuszálva. A vizsgálatba bevont összes résztvevő 78 százaléka (384 818) őrölt vagy instant kávét fogyasztott (koffeineset és koffeinmenteset egyaránt), míg 22 százalékuk (109 767) egyáltalán nem kávézott. A vizsgált időszak alatt 3600 krónikus májbetegséget diagnosztizáltak a csoportban, köztük 301 halálesetet. Ezenkívül 5439 esetben alakult ki zsírmáj , 184 esetben pedig májrák.

A kávé a májunkra is jó hatással van. Fotó: Getty Images
A kávé a májunkra is jó hatással van. Fotó: Getty Images

Az eredmények szerint azoknál, akik rendszeresen fogyasztottak kávét, 21 százalékkal alacsonyabb volt a krónikus májbetegség előfordulása, míg a zsírmáj előfordulása is 20 százalékkal kisebb arányban érintette őket. A krónikus májbetegség okozta halálozás kockázatát még nagyobb arányban, 49 százalékkal csökkentette a kávézás a tanulmány szerint.

A legjobb hatást azoknál érték el, akik frissen őrölt kávét fogyasztottak, így ugyanis nagyobb arányban marad meg az italban két jótékony hatású vegyület, a cafestol és a kahweol, amelyek igazoltan jó hatást fejtenek ki az egészségünkre. Még az instant kávét fogyasztók körében is ritkábban fordult elő krónikus májbetegség, mint azoknál, akik egyáltalán nem kávéztak.

A tanulmány szerzői szerint a kutatás ismét megerősítette, hogy a kávé fogyasztása jó hatással lehet a máj működésére. Hozzátették ugyanakkor: bár a vizsgálatba sok embert bevontak, az adatbázisban, amiből dolgoztak, legnagyobb arányban fehér bőrszínű, jobb szociális helyzetben lévő emberek egészségügyi adatait rögzítették. További vizsgálatokra lesz így szükség ahhoz, hogy a kávé hatásairól általános képet kaphassanak.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.