Egyre több a fiatal a rákbetegek között – találtak egy okot

A vastagbélrák előfordulásának riasztó növekedése egyes étrendekhez is kapcsolódhat.

Az elmúlt évtizedekben riasztó mértékben nőtt a bélrákkal diagnosztizált ötven év alatti emberek száma. Az ausztrál Flinders Egyetem két új tanulmánya azt sugallja, hogy ez a gyors hullám az étkezési szokások változásának tudható be.

"Közvetlen kapcsolatot azonosítottunk a rossz étrend-választás és az emésztőrendszeri rákok között - magyarázza Yohannes Melaku epidemiológus - Az egészségtelen táplálkozási szokások, amelyeket a vörös és feldolgozott húsok, gyorsételek, finomított gabonafélék, alkohol és cukros italok gyakori fogyasztása jellemez, aggasztó kapcsolatot mutatnak a gyomor-bélrendszeri daganatok kialakulásának fokozott kockázatával.”

A világszerte háromból egy rák-halálesetért felelős gasztrointesztinális tumor gyakorlatilag bárhol előfordulhat az emésztőrendszerben a toroktól és gyomortól a hasnyálmirigyen, beleken és végbélen át a végbélnyílásig.

Fotó: Getty Images
Fotó: Getty Images

Zegeye Abebe epidemiológus és munkatársai áttekintették az étkezési szokásokkal és a gyomor-bélrendszeri rákokkal kapcsolatos kutatásokat, és huszonnyolc alkalmas tanulmányt azonosítottak további elemzésre. Bár volt némi ellentmondás az egyes vizsgálatok között, a tanulmányok együttesen azt sugallták, hogy az egészséges táplálkozási szokások általában véve csökkentik a rák kockázatát.

Ugyanez a kutatócsoport 97 561 ember adatait is elemezte, és megállapította, hogy azoknál, akik magas rosttartalmú és telítetlen zsírokat tartalmazó étrendet fogyasztottak, kevésbé valószínű, hogy vastagbélrák alakul ki. (Az antioxidánsokban gazdag élelmiszerek, mint például a bogyók, leveles zöldek, gyümölcsök, zöldségek, mandula, dió, lenmag, kurkuma, gyömbér, fokhagyma, citrusfélék, zsíros halak és színes zöldségek mind gyulladáscsökkentőek, míg a vörös hús, a cukros italok és a finomított szénhidrátok hátrányosak ebből a szempontból.)

A csapat azt gyanítja, hogy az étrend és a rák közötti kapcsolat mögött meghúzódó mechanizmusok gyulladásos folyamatokat, valamint a mikrobiomon keresztüli kölcsönhatásokat foglalnak magukban. Eredményeiket a European Journal of Nutrition and Nutrition Reviews című folyóiratban tették közzé.

"Mivel világszerte egyre több emésztőrendszeri rákot, például bélrákot diagnosztizálnak, és egyre inkább az ötven év alattiak körében, itt az ideje, hogy cselekedjünk az emberek emésztőrendszerének védelme érdekében” – tette hozzá Melaku. „Tanulmányaink azt mutatják, hogy az ismeretterjesztés és az egészséges táplálkozási minták népszerűsítése kulcsfontosságú lehet a gyomor-bélrendszeri rák kockázatának csökkentésében."

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül. Délutánra általában 32 és 36 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.