A kávé ezért a májunk legjobb barátja

Jó hír a kávéimádóknak: egy friss kutatás szerint a rendszeres kávéfogyasztás csökkentheti a májbetegségek kialakulásának kockázatát.

A kávé egészségünkre gyakorolt jótékony hatásait eddig is ismertük , és szó esett már májvédő hatásáról is. Nemrég újabb kutatás készült a témában, ami szerint napi 3-4 csésze kávé hatékonyan segíthet csökkenteni a krónikus májbetegség kialakulásának kockázatát, illetve az ebből adódó elhalálozás rizikóját - írja a CNN . A tudósok szerint ráadásul az is mindegy, hogy koffeintartalmú vagy koffeinmentes kávét iszunk-e (sőt, még az instant kávénak is lehetnek előnyös hatásai a májunkra nézve) - inkább az ital magas antioxidánstartalmával kapcsolják össze a várható egészségügyi előnyöket, mint a koffeintartalommal.

A közel 495 ezer alany kávéivási szokásainak alapos vizsgálata után született tanulmány szerzői szerint a kávéfogyasztóknál 21 százalékkal alacsonyabb volt a krónikus májbetegség kialakulásának kockázata, és 20 százalékkal kisebb eséllyel lett zsírmájuk . A krónikus májbetegségből következő elhalálozás veszélye pedig 49 százalékkal alacsonyabb a rendszeresen kávézóknál a nem kávézókhoz képest.

A kávé jót tesz a májnak egy friss kutatás szerint.
A kávé jót tesz a májnak egy friss kutatás szerint. Fotó: Getty Images

Ijesztő adatok: 75 százalékkal több a májrákos eset

A májbetegségek kialakulásának kockázatát növelheti az elhízás, a diabétesz, az alkoholfogyasztás, a dohányzás, a hepatitis B és C, valamint a nem alkoholos zsírmáj is. Az American Liver Foundation szerint az elmúlt 20 évben több mint kétszeresére nőtt ez utóbbival küzdők száma.

Van, akinek árthat a kávé - részletek !

A májrákosok száma is ijesztő emelkedést mutat. Egy 2018-as tanulmány szerint 1990 és 2015 között 75 százalékkal nőtt az esetek száma. A májrák a 6. leggyakoribb ráktípus a világon, írja a CNN a World Cancer Research Fundra hivatkozva. A betegség túlélési esélyei igen csekélyek, mivel általában nincsenek korai tünetei, ezért a legtöbb esetben már előrehaladott állapotban diagnosztizálják (az esetek 83 százalékát a kevésbé fejlett afrikai és ázsiai országokban).

A szakemberek kiemelik tehát, hogy a rendszeres kávézás segíthet megóvni májunk egészségét. De arra is figyelmeztetnek, hogy jóból is megárt a sok: tartsunk mértéket a kávéfogyasztásban, valamint a hozzáadott cukorral és egyéb ízesítőkkel is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.