A paradicsom újabb pozitív hatása

Nemcsak az ízlelőbimbóinknak, a gyomrunknak is jó lehet, ha rendszeresen eszünk paradicsomot – állítják egy friss kutatás szerzői.

A paradicsom amellett, hogy finom, rendkívül egészséges: számos vitamint (A-, B1-, B2-, C-vitamint), antioxidánst és létfontosságú tápanyagot rejt. Egészségügyi előnyei közé tartozhat az is, hogy javítja a bélmikrobiom működését – derül ki egy friss, állatmodelles kutatás eredményeiből, amelyek a Microbiology Spectrum című szaklapban jelentek meg, és amelyekről a Medical News Today is beszámolt

paradicsom
A paradicsom igazi Jolly Joker: finom, egészséges, jól variálható alapanyag és könnyen beszerezhető. Fotó: Getty Images

A paradicsom és a malacok

Kutatók nemrégiben sertéseken tesztelték a paradicsomfogyasztás bélmikrobiomra gyakorolt potenciális hatását. Tíz malac étrendjébe illesztettek be szárítva fagyasztott paradicsomot por formájában – ez az elfogyasztott táplálék tíz százalékát tette ki –, és megállapították, hogy 14 nap alatt jóval kedvezőbben alakult náluk a bélben található jó és rossz baktériumok aránya, mint azoknál a malacoknál, amelyek étrendje nem tartalmazott paradicsomot. A kutatók emellett nagyobb baktériumdiverzitást figyeltek meg a paradicsomos étrendet kapó csoport egyedeinél, ami egészségesebb bélmikrobiomra utalt.

"A paradicsomfogyasztásnak számos egészségügyi előnye van. Az Egyesült Államokban ez a második legkedveltebb zöldségféle: a teljes zöldségfogyasztás mintegy 22 százalékát teszi ki. Ezért szeretnénk jobban megérteni az egészségre gyakorolt hatásait" – nyilatkozta a Medical News Today-nek Jessica Cooperstone, az Ohio Állami Egyetem Élelmiszertudományi és Technológiai Tanszékének adjunktusa, a tanulmány vezető szerzője.

Miért paradicsompor?

Noha az eredmények előrelépést jelentenek, mégsem tekinthetők evidenciának. Egyrészt, mert a porított formában a táplálékba kevert paradicsompor nem pontosan ugyanaz, mintha a malacok friss paradicsomot kaptak volna. Másrészt a kísérlet időtartama és az elfogyasztott paradicsompor mennyiségének megváltoztatása eltérő eredményeket hozhatott volna – vetette fel Ashkan Farhadi gasztroenterológus. Emellett a paradicsomfogyasztásnak más következményei lehetnek az embereknél, mint a sertéseknél – tette hozzá. 

Jessica Cooperstone szerint viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az ehhez hasonló kutatásokkal részletesebb képet kaphatunk az egyes élelmiszerek bélmikrobiomra gyakorolt lehetséges egészségügyi hatásairól. "Korábbi tanulmányok megerősítették, hogy a sertések gyomor-bél traktusa jobban hasonlít az emberéhez, mint például az egereké. Ráadásul a bélmikrobiom két fő baktériumtípusa a sertések és az embereknél megegyezik” – hangsúlyozta Cooperstone

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.