Csökkenti a daganatos kockázatot a jó koleszterin!

A HDL, vagyis a "jó" koleszterin magasabb vérszintje nemcsak a szívbetegség ellen véd, de a daganatos betegségek kockázatát is csökkenti - derült ki egy új elemzésből.

"A HDL-szint 10 pontos növekedése körülbelül harmadára csökkenti a rák kockázatát a következő 4,5 évben" - mondta el Dr. Richard Karas, a Tufts Egészségügyi Központ Molekuláris Kardiológiai Kutatóintézetének ügyvezető igazgatója, a Journal of the American College of Cardiology folyóirat június 22-i számában megjelent cikk vezető szerzője.

Magas koleszterinszint

A kutatók összesen 24 randomizált vizsgálat adatait elemezték, amelyek a koleszterincsökkentő hatású sztatinoknak az LDL ("rossz") koleszterin csökkentésén keresztül a szívbetegségre gyakorolt hatását vizsgálták, továbbá feljegyezték a daganatos betegségek előfordulását. Kiderült, hogy a HDL szintjének minden 10 mg/l-nyi emelkedése 36 százalékkal csökkentette a daganatok kockázatát, más tényezőktől, például a dohányzástól, az elhízástól és az életkortól függetlenül. Karas azonban arra figyelmeztet, hogy ez nem bizonyít ok-okozati viszonyt.

Dr. Jennifer Robinson, az Iowai Egyetem járványtan professzora, a cikkhez írt szerkesztőségi kommentár szerzője szerint a magas HDL-szint valószínűleg egyszerűen azokat a kedvező életmódbeli szokásokat jelzi, amelyek csökkentik mind a szív- és érrendszeri betegségek, mind a daganatok kockázatát.

Karas azonban úgy véli, más mechanizmusok is érintettek lehetnek. "A HDL megváltoztatja az immunrendszer működését, amely megtámadja a potenciálisan rákossá alakuló sejteket" - magyarázta Karas. "Emellett antioxidáns tulajdonságokkal is bír."

A HDL-koleszterin és a daganatos kockázat közötti közvetlen kapcsolatot csak egy olyan kontrollált vizsgálattal lehetne igazolni, amely során pontosan ezt a kapcsolatot mérik. Jelenleg azonban nincs forgalomban olyan gyógyszer, amely jelentősen emelné a HDL szintjét, így mind Karas, mind Robinson azt javasolja, egészséges életmód segítségével növeljük "jó" koleszterinszintünket: mozogjunk rendszeresen, táplálkozzunk egészségesen, ne dohányozzunk és mérsékeljük az alkoholfogyasztást.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.