40 éves kor előtti menopauza: súlyos következménye lehet

A korai menopauza azt jelezheti, hogy megnövekedett az elzáródott véredények miatt kialakuló stroke kockázata - állítják egy frissen megjelent tanulmányban. Viszont ha a menopauza késlekedik, akkor minden évvel két százalékkal csökken a stroke-kockázat.

A stroke a világon a második vezető halálok, és a nőknek egész életük során négy százalékkal nagyobb a stroke-kockázatuk, mint a férfiaknak. Néhány tanulmányban már kimutatták azt is, hogy a szívbetegségek általános kockázata is magasabb azoknál a nőknél, akiknél az átlagoshoz képest hamarabb jön el a menopauza. Ám a kutatások eddig vegyes eredményeket hoztak a stroke és a menopauza megkezdődésének életkora közötti összefüggésről.

A mostani tanulmányt az Amerikai Szív Társaság Stroke című folyóiratában közölték június 3-án, és összesen 16244 hollandiai, 26 és 70 év közötti posztmenopauzás nő adatait vizsgálták meg a kutatók. Miután 15 évig követték a nők adatait, azt figyelték meg, hogy azoknak a nőknek, akiknek a menopauzája 40 éves életkoruk előtt következett be, 1,5-szer nagyobb a kockázata iszkémiás stroke-ra azokhoz képest, akiknél 50-54 éves életkoruk között állt be a menopauza. A kutatók azt is kimutatták, hogy a menopauza minden éves késlekedése két százalékkal csökkenti a stroke kockázatát.

A szívbetegségek általános kockázata is magasabb azoknál a nőknél, akiknél az átlagoshoz képest hamarabb jön el a menopauza
Hajlamosabbak a szívbetegségekre a korai menopauzában érintett nők. Kép: GettyImages

A korai menopauza és a stroke kockázatának összefüggése csak az iszkémiás stroke-ra igaz, ezt a betegséget a véredények elzáródása okozza. A vérzéses stroke-ra nem érvényes az összefüggés, ezt a betegséget a meggyengült érfal megpattanása idézi elő. A kutatásban azt is megfigyelték, hogy a menopauza megindulásának életkora és a stroke közötti összefüggés azoknál a nőknél volt erősebb, akiknél természetes menopauza állt elő, azoknál viszont gyengébb volt a kapcsolat, akiknek a menopauzájuk a petefészek-eltávolító műtét miatt következett be. "Ezek a megfigyelések rendkívül fontosak, mert felhívják a nők figyelmét arra, hogy a menopauza előtt is és után is rendkívül fontos a szív- és érrendszeri egészségük fenntartása, és a korai menopauzájú nőknek pedig egyenesen életbevágóan fontos ez" - mondta Dr. Yvonne van der Schouw, a tanulmány társszerzője és a Hollandiában lévő Utrechti Egyetem professzora.

A Menopause című folyóirat egyik 2019-es tanulmánya szerint , ha a nőknek korán adnak ösztrogént - a menopauza első öt évében -, akkor ez megvédheti őket a szellemi leépüléstől. Továbbá azt is kimutatták, hogy azoknak a nőknek, akik tovább részesülnek természetes ösztrogénban, mert a reproduktív időszakuk hosszabb, azoknak a későbbi életszakaszukban jobbak maradnak a kognitív képességeik.

Az eredmények rámutatnak arra, hogy folytatni kell a korai menopauza és a stroke közötti összefüggést vizsgáló kutatásokat, mert "ezek új, eddig ismeretlen megelőző módszerek kidolgozásához vezethetnek" - mondta van der Schouw professzor. A kutatók azt már megvizsgálták, hogy a korai menopauza esetén alkalmazott hormonpótló terápia miként képes javítani a keringési rendszer egészségi állapotát. Az Amerikai Szív Társaság Circulation című folyóiratában tavaly közreadott tudományos állásfoglalás szerint ezek a hormonpótló terápiák hasznosak a szív- és érrendszernek, mert csökkentik a kettes típusú cukorbetegség kockázatát és védenek a csontritkulástól is. Egyre több kutatási eredmény van arról is, hogy miként hat az ösztrogén a nők agyára.

Ám akár használnak hormonterápiát, akár nem, a menopauzát átélő nőknek tájékozódniuk kell a stroke kockázatáról, valamint arról, hogy miként lehet megelőzni ezt a betegséget. A középső életszakaszban, amikor a nők átesetnek a menopauza okozta változásokon, fizikailag aktívnak kell maradniuk, egészséges étrendre van szükségük, meg kell tartaniuk az egészséges testsúlyukat, abba kell hagyniuk a dohányzást és eleget kell aludniuk. A kockázatcsökkentés ebben az életszakaszban rendkívül fontossá válik.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.