Rossz hatással vannak a fiatalokra a filmek italozós jelenetei

Növeli a kamaszok alkoholfogyasztási szokásait, ha sok olyan filmet látnak, amelyekben a szereplők is isznak - vélik amerikai kutatók.

Megduplázza a tizenévesek esélyét az ivásra, ha gyakran látnak olyan filmeket, melyekben a szereplők is isznak. Mivel egyre több fiatal alkoholizál mértéktelenül, szakértők szerint az amerikai filmeseknek el kellene fogadniuk, hogy korlátozzák az alkoholos termékmegjelenítéseket - csakúgy, mint a cigarettát - a filmekben is.

"Tilos a cigaretták termékmegjelenítése az amerikai filmekben, de legális és bevett szokás, hogy egy-egy bizonyos márkájú alkohol feltűnik a jelenetekben, függetlenül a film besorolásától" - érzékeltette a problémát James Sargent, a Dartmouth Egyetem Orvosi Kara Norris Cotton Rákkutató Központjának munkatársa.

A vizsgálatba 6500 tíz és tizennégy év közötti amerikai fiút vontak be, akiket az alkoholfogyasztási szokásaikról és a potenciális befolyásoló tényezőkről - mint például a filmek, reklámok, családi környezet stb. - kérdeztek.

A kétéves nyomonkövetés során azoknak a gyerekek aránya, akik alkoholt fogyasztottak, a duplájára nőtt: 11 százalékról 25 százalékra emelkedett. A válaszok összesítése után a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy azok, akik sok alkoholos termékmegjelenítést láttak a filmekben, kétszer nagyobb, vagyis 63 százalékkal magasabb eséllyel kezdtek el inni, illetve ittak többet. A kutatók ugyan találtak kapcsolatot az alkoholos termékmegjelenítések és a fiatalkori mértéktelen ivás között, azt elismerték, hogy ok-okozati összefüggésre még nem derült fény. A tanulmány a BMJ Open februári online számában jelent meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.