Már a mértékletes ivás is szívritmuszavart okozhat

A szívbetegséggel vagy előrehaladott cukorbetegséggel küzdő időseknél már a mértékletes alkoholfogyasztás is szívritmuszavarok kialakulásához vezethet - derült ki nemrég egy friss tanulmányból.

A pitvarfibrilláció vagy más néven pitvarremegés egy gyors, rendszertelen szívveréssel járó betegség, ami az Egyesült Államokban közel 2,7 millió embert érint és növeli az agyvérzés kialakulásának esélyét.

A mostani kutatás során a tudósok összesen 30 ezer, 55 évesnél idősebb beteg kórtörténetét vizsgálták meg. A 40 különböző országból származó betegek kórtörténetében mind szerepelt valamilyen szívbetegség, vagy előrehaladott cukorbetegség.

Az eredmények szerint a mértékletes és gyakori alkoholfogyasztás jelentősen növelheti a pitvarfibrilláció kialakulásának esélyeit. A mértékletes alkoholfogyasztók esetében az esetenkénti nagy mennyiségű alkoholfogyasztás hasonló hatással volt, mint az alkoholisták rendszeres alkoholfogyasztása - olvasható a Canadian Medical Association Journal című orvosi szaklapban.

A mértékletes alkoholfogyasztás nők esetében napi kettő, vagy heti 1-14 italban lett meghatározva. Férfiaknál napi három, illetve heti 1-21 italt fogyasztottak a mértékletesen ivók. Esetenkénti nagy mennyiségű alkoholfogyasztásról akkor beszélhetünk, ha egy alkalommal 5, vagy annál több alkoholos ital kerül elfogyasztásra. Az alkalmi vedelők 79 százaléka az amúgy mértékletes alkoholfogyasztók közül került ki.

A kutatás öt éve alatt összesen 2100 esetben diagnosztizáltak pitvarfibrillációt. Az előfordulási arány egy 1000 fős csoportra kivetítve 14,5 volt a kevés alkoholt fogyasztók (heti egy ital), 17,3 a mértékletes alkoholfogyasztók, és 20,8 az alkoholisták (napi 2-3, vagy több ital) esetében évente.

"Úgy tűnik, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás, még kisebb mennyiségben is szoros összefüggésbe hozható a pitvarfibrilláció kialakulásával szív- és érrendszeri betegségekben szenvedő pácienseknél" - nyilatkozta Dr. Koon Teo, a McMaster Egyetem munkatársa. "Korábban úgy hittük, a mértékletes alkoholfogyasztás segíthet a szívbetegségek megelőzésében, de úgy tűnik, a mostani eredmények fényében újra kell értékelnünk ezt a kijelentést."

Bár a tudósok szoros kapcsolatot találtak az alkoholfogyasztás és a pitvarfibrilláció között, ok-okozati összefüggést nem sikerült megállapítani.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Éjszaka is felhőtlen idő várható. Csapadék nem lesz. Gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Késő estére általában 16 és 28 fok közé hűl le a levegő.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, szelesebb északnyugati tájakon ennél melegebb lesz a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.