Halálos lehet az alkoholt energiaitallal keverni

A koffein és az alkohol keveréke halálos lehet. A kevert italok, mint például a "Jager Bomba" (Jagermeister Red Bullal), vagy a beszédes nevű Vodka-Red Bull népszerűsége egyre növekszik, de ez mindinkább aggasztó a biztonságos közlekedés szempontjából, mutatta ki egy kutatás.

A több mint 800 amerikai alkoholfogyasztó fiatal bevonásával készített tanulmányból kiderült, hogy a koffeinnel kevert alkohol hatására általában az emberek sokkal részegebbek, mikor elhagyják a szórakozóhelyet. A koffein-alkohol keveréket fogyasztók gyakrabban nyilatkoztak úgy, hogy még haza is vezetnek abban az állapotban, mint azok, akik az alkoholt tisztán itták.

A probléma gyökere abban rejlik, hogy ha a mámorító ital mellé valaki stimulánst is fogyaszt, akkor a klinikai kísérletek eredményei értelmében kevésbé érzékeli magát részegnek, de mégis ugyanúgy mutatkozik esetükben az alkohol korlátozó hatása. A Floridai Egyetem tanulmánya során a kutatók kiálltak a bárok elé este 10 és hajnali 3 óra között, és a fiatal vendégeket arról faggatták, mit ittak, és mennyire érzik magukat józannak. "Azok, akik energiaitallal keverték az alkoholt, háromszor olyan gyakran hagyták el a helyet igen részegen" - fedezte fel a tanulmány. "Négyszeresére növekedett annak a kockázata, hogy autóval akartak hazamenni, mint azok, akik nem keverték koffeintartalmú itallal a szeszt."

Mikor 1997-ben a Red Bullt bevezették az amerikai piacon, robbanásszerű változás állt be a világ energiaital-szektorában. Az Addictive Behaviours című folyóiratban megjelent tanulmány szerint az energiaitalok alkohollal való keverése miatt most már egyre több az éjszakai kockázatos viselkedés eseteinek száma. A koffein-alkohol keverék egyre szélesebb körű elterjedése nem csak az Egyesült Államokban jellemző, tették hozzá ausztrál szakemberek. Dr Lucy Burns, az NSW Egyetem Nemzeti Drog- és Alkoholkutató Központjából (NDARC) elmondta, hogy a több mint 700 ausztrál ecstasy-használó bevonásával készített 2009-es felmérés azt találta, hogy 70 százalékuk koffeinnel keverte az alkoholos italokat.

"Általános hiedelem, hogy az energiaitalok csökkentik a szédülést illetve az alkohol és más drogok érzékelésre és mozgásra gyakorolt gátló hatását" - mondta Dr. Burns. "Ezért fennáll a valódi veszélye annak, hogy a fogyasztók kockázatosan viselkednek, mint például motorra ülnek, vagy az autó volánja mögé." Az italozóknak jobban tisztában kellene lenniük a koffein hatásaival, és azzal a kockázattal, amit az jelent, ha alkohollal együtt fogyasztják.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.