Antidepresszánsként működhet az alkohol

Néhány pohár alkohol hatására jobban érzik magukat a klinikai depresszióban szenvedő emberek, biokémiai hatása ugyanis hasonló a gyors antidepresszánsokéhoz - derült ki a legújabb kutatásból.

A kutatók azt tapasztalták, hogy az alkohol ugyanazokat az idegi és molekuláris változásokat hozza létre, amelyet azok a gyógyszerek, amelyek hatékonyaknak bizonyultak a depresszió gyors enyhítésében - idézi a Nature Communications folyóiratban publikált tanulmányt az Origo .

A depresszióról mindenki tud valamennyit, de gyakran hiányos a betegségről alkotott kép. Az alábbi cikkben olvasható 7 meglepő tény, amit nem biztos, hogy tudott a depresszióról.

Életveszélyes öngyógyítás

Egyes elméletek szerint a depressziós emberek éppen amiatt nyúlnak nagyobb arányban a pohárhoz, hogy ezzel gyógyítsák magukat. A legújabb kutatásoknak köszönhetően azonban már biokémiai és viselkedési adatok is rendelkezésre állnak, amelyek alátámasztják ezt a hipotézist - mondta el Kimberly Raab-Graham, a tanulmány fő kutatója.

A depressziós emberek nagyobb arányban nyúlnak a pohárhoz

A szakember hangsúlyozta: az alkohollal való öngyógyítás azonban nagyon veszélyes, mert igen keskeny az a határ, ahol a segítő hatás átmegy károsba, és az ismételt használat könnyen vezethet függőséghez.

Egyes gyors hatású antidepresszánsok - például a ketamin - egyetlen adagja képes órák alatt enyhíteni a depressziós tüneteket. Hatása pedig akár két hétig is eltarthat még olyan egyéneknél is, akik egyébként rezisztensek a hagyományos antidepresszánsokra. A tanulmány kimutatta, hogy az alkohol ugyanazokat a biokémiai útvonalakat követi állatokban, mint a gyors hatású antidepresszánsok, és e közben a gyógyszerekhez hasonló viselkedési hatásokat hoz létre az emberekben.

Raab-Graham szerint az eredmények megadják a biológiai alapjait az öngyógyításra való természetes emberi ösztönnek. A témában ugyanakkor további kutatásokat tart szükségesnek.

Forrás: Origo

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.