Omega-3: kiderült a csoda-zsírsav titka

Amerikai szakemberek azt vizsgálták, miért tesz jót szervezetünknek a halolaj.

A halolaj esetében régóta ismert, hogy serkenti az agyműködést és jót tesz a szívünknek és az érrendszerünknek is. A híres-neves omega-3 zsírsavval kapcsolatos pozitív hatások közül amerikai kutatók nemrég azt vették górcső alá, hogyan képes ez a vegyület a diabéteszesek krónikus gyulladásait is enyhíteni.

A krónikus gyulladások egyik legveszélyesebb szövődménye, hogy idővel inzulin-rezisztenciát alakítanak ki a szervezetben, amely a kettes típusú diabétesz egyik egyértelmű előjele. Az inzulin-rezisztensek esetében az inzulin nem képes többé a szervezet vércukorháztartását megfelelően szabályozni.

A Kaliforniai Egyetem munkatársai annak jártak utána, hogyan képes az omega-3 zsírsav kifejteni a régóta jól ismert gyulladáscsökkentő hatását. Erről már léteztek korábbi kutatások, de a mostani eredmények alapján pontosabb képet kaptak a szakemberek erről a hatásmechanizmusról.

A gyulladások egyik oka a citokinek - a makrofágok, vagyis fehérvérsejtek által kiválasztott jelzőfehérjék - hatásának köszönhető. Ezek a citokinek eredetileg a veszélyes fertőző ágenseket ölik meg a szervezetben. Az elhízott embereknél azonban magasabb a makrofágok száma, ami miatt citokin-mennyiség is magasabb esetükben. A makrofágok melletti sejtek pedig emiatt túlzott mértékben kitetté válnak a citokinek számára, ez pedig végül akár inzulin-rezisztenciához is vezethet.

Ebbe a folyamatba avatkozik be az omega-3 zsírsav. Az omega-3 zsírsav egy bizonyos receptort hoz működésbe a makrofágokon, amelyek gyulladáscsökkentő hatást fejtenek ki. Az amerikai kutatók kísérleti egereken vizsgálták a mechanizmust, és azt találták, hogy amely egereket genetikailag úgy módosították, hogy nem rendelkeztek ezzel a bizonyos receptorral, azoknál az omega-3 zsírsav nem is volt képes elérni a gyulladáscsökkentő hatást, míg genetikailag nem manipulált társaik esetében ez a mechanizmus megfigyelhető volt.

A Cell nevet viselő szakmai folyóiratban közölt kutatást vezető Dr. Saswata Talukdar szerint nem kizárt, hogy az omega-3 zsírsav hatásának gyógyászati kiaknázásával egyszer megakadályozható lesz akár a diabétesz kialakulása is.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.