Véletlenül találtak bizonyítékot az alkoholfogyasztás és a rák kapcsolatára

Az, hogy az alkoholfogyasztás és bizonyos daganatos betegségek kialakulása között egyértelmű összefüggés van, már régóta közismert volt, de ezt eddig semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztotta alá.

Az USA-beli University of Mississippi Egészségügyi Centrumának kutatója, Dr. Jian-Wei Gu most végre bizonyítékot szolgáltatott erre a tényre, még ha véletlenül is.

A közelmúlt járványtani felmérései szoros összefüggést mutattak ki az alkoholfogyasztás és az olyan daganatféleségek kialakulása között, mint a száj-, garat-, gége-, nyelőcső-, máj és vastagbélrák; valamint úgy tűnik, az emlőrák kialakulásának is rizikófaktora lehet. Az eddigi állatkísérletek során azonban soha nem sikerült kimutatni azokat a hatásokat, amelyek az emberi testben lejátszódnak az alkohol hatására. Mint kiderült, a probléma az alkohol mennyiségével volt: az eddigi kísérletek során ugyanis túl magas koncentrációjú alkoholt használtak; sokkal töményebbet, mint ami az emberi fogyasztásnak megfelel. A kísérleti állatok természetesen nem bírták a terhelést, és elpusztultak, de rendellenes daganatképződést nem tapasztaltak náluk.

Dr. Gu a korábbi kutatásoknál alkalmazott alkoholhoz képest sokkal kisebb koncentrációjút használt, ami emberi fogyasztásra lefordítva napi egy-két italnak, vagyis mérsékelt alkoholfogyasztásnak felel meg. Ez az alkoholmennyiség a kísérleti csirkeembriókban és egerekben egyaránt daganatképződést okozott.

A felfedezés érdekessége, hogy Gu kutatási területe nem a daganatos betegségek, hanem az szív- és érrendszer, azon belül is az angiogenezis, vagyis a vérerek képződése. Évekkel ezelőtt a kutató és kollégái azt tapasztalták, hogy az ún. vaszkuláris endotheliális növekedési faktor (VEGF), amely a véredények képződéséért felelős faktor, váratlanul nagy mértékben növekedett meg bizonyos sejtkultúrákban. Akkor azt állapították meg, hogy ez a kutatás során oldószerként használt, alacsony koncentrációjú alkohol hatására következett be.

A váratlan felismerés további vizsgálatokhoz vezetett, melyek során azt tapasztalták, hogy a melanóma (a bőrrák egy fajtája) jelentősen nagyobb mértékben és gyorsabban nőtt azokban a kísérleti egerekben, amelyek napi egy-két szeszes italnak megfelelő alkoholt kaptak, azokhoz az egerekhez képest, amelyek egyáltalán nem kaptak alkoholt. Az alkoholos befolyásoltság alatt lévő egerek esetében pedig a daganatban nagyobb volt az érképződés mértéke is.

A rákterápiában való alkalmazása miatt az angiogenezis kiemelt érdeklődéssel kísért kutatási területnek számít. A becslések szerint jelenleg körülbelül 40 olyan szer klinikai kísérlete zajlik, mely hatását az érképződés kontrollálása révén fejti ki. Az érképződés azonban nem csak kóros jelenség lehet: stimulálásával segíthetik a sebgyógyítást, vagy a szívroham miatt sérült szövetek regenerálódását. (Medical News Today)

vital.hu

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.