Rákkeltő életmódbeli tényezők: ezeket iktassa ki!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb eredményei alapján világszerte megállja a helyét a tendencia, miszerint bizonyos életmódbeli tényezők - főleg a dohányzás és az állati eredetű élelmiszerek fogyasztása - állnak a legszorosabb összefüggésben a rákos megbetegedések előfordulásával.

A című szakfolyóiratban megjelent tanulmány a szerzők szerint befolyást kell, hogy gyakoroljon a nemzetközi táplálkozástudományi ajánlásokra. A kutatók 21 rákfajta előfordulását vizsgálták meg 157 országban a 2008-as év statisztikai adatainak fényében, és számításba vették a többi kockázati tényező hatását is.

Az életmóddal áll szoros összefüggésben a rák is

Az Egyesült Államok Élelmiszerügyi és Mezőgazdasági Szervezete 1980-ig visszamenőleg rendelkezett adatokkal, amelyekből kiderült, hogy a táplálkozásbeli változások és a rákos megbetegedések számának tetőzése között körülbelül húszéves időeltolódás van.

Az állati eredetű termékek nyilvántartásában a hús, a dohányzás . Emellett az alkoholfogyasztás egy kisebb, de szintén jelentős hányadért felelt.

A kutatócsoport megfigyelése alapján a dohányzás kétszer akkora hatással volt a férfiakra, mint az állati eredetű termékek fogyasztása. A nőknél viszont utóbbi volt kétszer lényegesebb, ami rávilágít a nemek közötti eltérésre.

Bizonyos ételek esetén komoly rákkockázat lehet

Az állati eredetű élelmiszereket érdemes hanyagolni

A tudósok rámutattak, hogy az állati eredetű élelmiszerek számítottak a legerősebb kockázati tényezőnek bizonyos rákfajták esetén, beleérve az emlő-, a vese-, a petefészek-, a hasnyálmirigy-, a prosztata-, a here és a pajzsmirigyrákot .

Az állati eredetű termékek azért növelhetik a rákkockázatot a szakértők szerint, mert az inzulinhoz hasonló vegyület (IGF-I) termelésének serkentésével elősegítik a sejtnövekedést.

A jelenlegi adatok szerint a rákos megbetegedések mintegy 5-10%-a alakul ki örökletes módon, a többi esetben a környezeti tényezők és az életmód áll kialakulásának hátterében. Habár mindennapjaink során nem tudunk minden karcinogén, azaz rákkeltő anyagot elkerülni, táplálkozásunkkal és életmódunkkal sokat tehetünk a DNS károsodása ellen, mely elősegíti a rák kialakulását. A rákvédő és rákkeltő tényezőkről egy korábbi cikkünket ajánljuk figyelmébe!

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.