Húsfogyasztás és mellrák

New York, 2007. április 18.(MTI/Reuters) - A sok - főként vörös vagy feldolgozott - húst fogyasztó nők hajlamosabbak az emlőrákra - derült ki egy nagyszabású brit felmérésből.

A nyolc éven át tartó vizsgálatban résztvevő több mint 35 ezer 35 és 69 év közötti asszony közül azoknál volt a legnagyobb a mellrák kialakulásának esélye, akik a legtöbb húst fogyasztották. A rák és a húsevés közti összefüggés látványosan erősebb volt a változás korán túljutott hölgyeknél, illetve azoknál, akik a vörös, illetve feldolgozott húsokat részesítették előnyben.

A legtöbb vörös húst fogyasztó nőknél az emlőrák kialakulásának kockázata 56 százalékkal, míg a legtöbb feldolgozott húst fogyasztók esetében 64 százalékkal nőtt meg.

A pontos magyarázat egyelőre nem ismert, ám az egyik feltételezés az, és ezt több kutatás is alátámasztja, hogy a húsokban lévő telített zsírok növelik a rák kialakulásának veszélyét.

A másik feltevés szerint a daganatos megbetegedést a sütés során felszabaduló vegyületek okozzák. Ezek az anyagok állatoknál tumort idéznek elő, és elképzelhető, hogy ez az emberek esetében is így van.

Noha a témában további kutatásokra van szükség, a kutatók hangsúlyozzák: a változás korán túlesett nők csak csekély mennyiségben fogyasszanak vörös, -vagy feldolgozott húsféléket.

A vizsgálatot ismertető tanulmány a British Journal of Cancer című szakfolyóirat legutóbbi számában olvasható.

(MTI-Panoráma)

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.