Fogamzásgátlóval a rák ellen

Nem növeli a rákbetegség kockázatát a fogamzásgátló tabletta szedése, éppen ellenkezőleg: jelentősen csökkentheti is a veszélyt - állapították meg aberdeeni kutatók.

A fogamzásgátló tabletta szedése ugyan némiképpen növeli a mell- és méhnyakrák kockázatát, viszont hosszabb távon véd a többi rákkal szemben. A védelem azonban csupán időleges; aki nyolc évnél tovább szed fogamzásgátlót, annál ismét megnő a rákbetegség kialakulásának veszélye.

Az Aberdeeni Egyetem kutató 36 év adatait elemezték, eredményeiket a British Medical Journalban tették közzé.

Az adatokat 1968-ban kezdték gyűjteni a háziorvosok jelentései alapján. Ezekből kiderült, hogy a fogamzásgátlót szedő nők körében 12 százalékkal volt alacsonyabb a rákosok száma. A vastagbél-, méh- és petefészekrák veszélye különösen csökkent a körükben.

Az adatok azt mutatják, hogy a fogamzásgátlók a szedésük abbahagyása után legalább 15 évig fejtik ki a rák kialakulását csökkentő hatásukat - vagyis éppen abban az időszakban, amikor a nők különösen veszélyeztetettek.

Akik azonban nyolc évnél hosszabb ideig szedik a fogamzásgátló tablettát - ez a vizsgált nők nem egészen negyedére igaz - nagyobb mértékben vannak kitéve a rákbetegségnek. Körükben különösen a nyak és a központi idegrendszer rákos megbetegedésének a veszélye nő. Petefészekrákban azonban az átlagnál sokkal kisebb eséllyel betegszenek meg.

A veszély egyébként több más tényezőtől is függ, például attól, hogy milyen gyógyszert, milyen életkorban és mennyi ideig szednek. De összességében ugyanazzal a hatással jár valamennyi, jelenleg használatos fogamzásgátló tabletta.

A kutatást vezető Philip Hannaford professzor ugyanakkor senkinek nem javasolja, hogy a rákveszély csökkentése érdekében kezdjen el fogamzásgátlót szedni.

Nagy-Britanniában becslések szerint három, világszerte százmillió nő szed fogamzásgátló tablettát. Amióta a gyógyszert 1961-ben bevezették, összesen 300 millió nő szedhette őket hosszabb-rövidebb ideig.

STOP

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.