A vegáknál ritkább a leghalálosabb rák

A bélrák a leghalálosabb daganat közé tartozik. A húsmentes étrend lehetséges, hogy segít ennek elkerülésében - egy új tanulmány szerint legalábbis. Ráadásul kiderült, hogy létezik a statisztika szerint egy ennél még jobb megoldás! A probléma csak az, hogy egy európai tanulmány ellentmond a mostani amerikai kutatás eredményeinek.

Sokan azért törlik az étrendjükből a húst, mert nem bírják hallgatni, olvasni, hogy miként tartják azokat az állatokat, amelyeket elfogyasztanak - írja a német Spiegel Online . Ám egyre többen azért lesznek vegetáriánusok, mert úgy gondolják, hogy ezzel tehetnek valamit az egészségükért. Hogy ez így van-e tényleg, azt nem ebben a cikkben fogjuk eldönteni, viszont egy friss tanulmány a bélrák esetében erősíti ezt a hipotézist.

Michael Orlich, a kaliforniai Loma Linda Egyetemen munkatársaival együtt 77 ezer felnőtt adatait elemezte. Az USA és Kanada lakóira terjedt ki a vizsgálat. A felmérésben szereplőknek mintegy a fele vegetáriánus volt. A kutatók átlagosan a felmért személyek 7,5 évét követték nyomon. Eközben az érintettek közül 490-nek fejlődött ki tumor a vastagbelében vagy a végbelében. Amikor a kutatók összehasonlították a táplálkozási adatokat a betegségek előfordulásával, két megfigyelést tettek.

Néhány olyan étel, amiről biztosan állítjuk, hogy megfelel a vegetáriánus táplálkozás szabályainak, kifejezetten becsapós lehet. Gondolnák, hogy a babpürében vagy a gumicukorban van állati eredetű hozzávaló? Tudjon meg többet, kattintson! A vegetáriánusok esetében kisebb volt a kockázata annak, hogy valakinél bármelyik béldaganat kifejlődjön. Átlagosan 22 százalékkal volt kisebb a daganatos betegségek esetszáma a vegetáriánusoknál, mint a nem-vegetáriánusoknál.

Még ritkább volt a bélrák előfordulása azonban azoknál, akik lemondtak a húsfogyasztásról, de havonta legalább egyszer halat ettek. Az ő bélrák-gyakoriságuk 43 százalékkal volt kisebb a nem-vegetáriánusoknál. A a tumorok között. Éppen ezért fontos az a tanulmány, amelyet most Orlichék a Jama Internal Medicine című szaklapban jelentettek meg.

A halat evő vegáknál ritkább a bélrák

Korábbi tanulmányok elsősorban a vörös és a feldolgozott húsok fogyasztásának tumorkeltő kockázataira hívták fel a figyelmet. Ám aki több rostos ételt fogyaszt, annál ez a veszély csökken. Ezek a korábbi eredmények egybeesnek a mostani kutatás megállapításaival. Ugyanakkor a Spiegel Online szerint létezik egy másik, egy európai tanulmány, amely szerint nincs összefüggés a vegetáriánus étkezés és az alacsonyabb bélrákrizikó között.

Mindazonáltal Orlichék szerint a különbséget az is okozhatja talán a két tanulmány között, hogy az európai felmérésben szereplő személyek kevesebb zöldséget és gyümölcsöt fogyasztottak (főleg briteket érintett az a tanulmány).

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.