A C-vitamin rákellenes hatásának eddig nem ismert mechanizmusa

Azt már régen tudják a kutatók, a C-vitamin segít a rák megelőzésében, ám újabban kiderült, nem olyan módon, mint azt korábban gondolták. Eddig az volt az általános nézet, hogy a C-vitamin, és a többi antioxidáns úgy veszi fel a harcot a rák ellen, hogy közömbösíti a szabad gyököket, meggátolva ezzel, hogy azok károsítsák a DNS-t.

A Johns Hopkins egyetem kutatói azonban rájöttek, hogy az antioxidánsok más szerepet játszanak a rákellenes küzdelemben.

Nagy mennyiségű szabad gyököt termelő rákos daganattal beültetett egerek egy részének antioxidánsokat adtak, a másik csoportnak csak rákos sejteket ültettek be. Azt tapasztalták, hogy az antioxidánst nem kapó egereknél nem jelent meg szignifikáns DNS-károsodás.

- Amennyiben a rák oka nem a DNS-t ért sérülés, akkor bármit segítenek is az antioxidánsok, annak nincs köze a DNS-károsodáshoz - mondja Ping Gai, a vizsgálat vezetője.

Ebből a következtetésből kiindulva a kutatók arra gyanakodtak, hogy itt egy másféle mechanizmus működik, például a szabad gyököktől függő HIF-1 (hypoxia-induced factor) nevű fehérje játszik döntő szerepet.

A kutatók azt tapasztalták, hogy a HIF-1 nagy mennyiségben van jelen a kezeletlen ráksejtekben, de a C-vitaminnal kezeltekből eltűnik. - A HIF-1 segítségével az oxigénhiányban szenvedő sejt a cukrot energiává alakítja át anélkül, hogy oxigént használna fel, és elindítja a friss oxigénellátást biztosító új erek képződését is - mondja Chi Dang, a kísérletben részt vevő másik kutató.

Egyes gyorsan növő daganatok annyi energiát használnak fel, hogy elfogyasztanak minden oxigént, ezért HIF-1-re van szükségük a túléléshez. A HIF-1 azonban csak a szabad gyökök környezetében működik.

Az antioxidánsok tehát úgy védenek a rák ellen, hogy eltávolítják a szabad gyököket, és leállítják a HIF-1 működését, miközben a daganat képződését is gátolják. A kutatók bizonyosságképpen a fehérje génvariánsával is elvégezték a kísérlet próbáját.

Aki törődik az egészségével, azért ne halmozzon fel nagy mennyiségű C-vitamint otthon, a kutatók ugyanis kijelentették, hogy vizsgálatuk még csak a korai fázisában tart.

Innovations Report

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.