Igazolták a koffein áldásos hatásait

Svéd kutatók legújabb vizsgálati eredményei szerint a szervezet magasabb koffeinszintje csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség és az elhízás kockázatát.

Érdemes lehetne új módszerekkel vizsgálni a kalóriamentes koffein-tartalmú italok használatát az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatainak mérséklésére – vetették fel a Karolinska Intézet kutatói. Nem először merült fel ez az összefüggés, korábbi kutatások már kimutatták, hogy napi 3–5 csésze 70–150 mg koffeint tartalmazó kávé elfogyasztása nemcsak a 2-es típusú cukorbetegség, hanem a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is csökkentheti. Ezek a vizsgálatok azonban főleg megfigyeléseken alapultak, és nem lehetett biztonsággal megállapítani az ok-okozati összefüggéseket – írja a HVG. A svéd kutatók ezért most az úgynevezett kétmintás mendeli randomizációt alkalmazták, hogy genetikai bizonyítékokat szerezzenek a korábbi eredmény alátámasztására. Másképp fogalmazva: egy gén különböző változatainak felhasználásával vizsgálták, hogy egy külső esemény mennyiben felelős egy betegség kialakulásáért.

koffein, kávé, anyagcsere, cukorbetegség, kutatás, elhízás
A koffein köztudottan fokozza az anyagcserét és növeli a zsírégetést . Fotó: Getty Images

A feltevés beigazolódott

A kutatók a CYP1A2 és az AHR gének két közös genetikai változatának szerepét vizsgálták közel tízezer, túlnyomórészt európai felmenőkkel rendelkező embernél, akik hat hosszú távú vizsgálatban vettek részt. Ezek a gének a koffein-anyagcsere sebességéhez kapcsolódnak a szervezetben. „A mendeli randomizációs eredményeink arra utalnak, hogy a koffein, legalábbis részben, megmagyarázhatja a kávéfogyasztás és a 2-es típusú cukorbetegség kockázata közötti fordított összefüggést" – írta a kutatócsoport a BMJ Medicine folyóiratban. Ugyanakkor elismerték, hogy ezek az eredmények korlátozottak voltak, hiszen csak két genetikai variánst alkalmaztak, és csak európai származású embereket vizsgáltak. Az azonban biztos, hogy a koffein köztudottan fokozza az anyagcserét, növeli a zsírégetést és csökkenti az étvágyat. Korábbi tanulmányok becslése szerint napi 100 mg koffein bevitele körülbelül napi 100 kalóriával növelheti az energiafelhasználást, ami csökkentheti az elhízás kockázatát.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.