A tojásevés meglepő veszélye

A túlzott tojásfogyasztás hozzájárulhat a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához - állítja egy nemzetközi kutatócsoport.

Túlsúly esetén már egészen kis mennyiségű fogyásnak is kimutatható előnyei vannak a diabétesz kockázata tükrében. Részletek itt.

Azon felnőttek esetében, akik átlagosan egy-két tojást is megesznek naponta, mintegy 60 százalékkal magasabb a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata. Erre a megállapításra jutottak a Dél-ausztráliai Egyetem (UniSA), a Kínai Orvostudományi Egyetem (CMU) és a Katari Egyetem (QU) kutatói közösen lefolytatott tanulmányukban. Mint azt az ausztrál intézmény közleménye írja , következtetéseiket a kutatók egy hosszú távú, az 1991 és 2009 közötti időszakra vonatkozó, illetve több mint nyolc és félezer kínai felnőtt bevonásával elvégzett vizsgálat alapján vonták le.

Értékes összetevői mellett is érdemes mértékletesnek maradni a tojás fogyasztása terén
Értékes összetevői mellett is érdemes mértékletesnek maradni a tojás fogyasztása terén. Fotó: Getty Images

"A táplálkozás egy jól ismert, egyben befolyásolható tényező, amelynek szerepe lehet a 2-es típusú diabétesz fellépésében. Fontos tehát, hogy megismerjünk minden olyan étrendi tényezőt, amelyek kihatással lehetnek a betegség egyre szélesebb körben való elterjedésére" - hangsúlyozta dr. Ming Li epidemiológus, közegészségügyi szakértő, az UniSA kutatója. Kínában immár meghaladja a 11 százalékot a cukorbetegek népességen belüli aránya, lévén pedig, hogy a világátlag 8,5 százalék, jól látható, milyen súlyos egészségügyi problémává fejlődött mindez az ázsiai országban. Ugyancsak jelentősek a kórkép gazdasági hatásai: világszerte az egészségügyi kiadások 10 százalékát, mintegy 760 milliárd amerikai dollárt emészt fel a cukorbetegek ellátása, míg Kínában ez az összeg eléri a 109 milliárd dollárt.

A szakember kitért rá, Kínában az elmúlt néhány évtizedben drasztikusan átalakultak a táplálkozási szokások. Rengeteg ember eltávolodott a hagyományos, főként gabonákon és zöldségeken alapuló kínai étkezéstől, helyette pedig áttértek egy olyan étrendre, amelyben sokkal több a feldolgozott élelmiszer, illetve amelyben nagyobb arányban kapnak helyet húsok, nassolnivalók és általában véve energiadús ételek. Ezzel egyidejűleg a tojásfogyasztás is stabilan emelkedik: 1991 és 2009 között a tojásfogyasztó emberek aránya közel a duplájára nőtt Kínában.

"A tojásevés és a diabétesz közötti kapcsolat gyakran vitatott téma. Tanulmányunkban azt a célt tűztük ki, hogy felmérjük, hogyan alakul hosszú távon a vizsgált felnőttek tojásfogyasztása, illetve miként változik körükben a cukorbetegség megjelenésének kockázata az éhomi vércukorszint alapján. Felfedeztük, hogy nagyobb mennyiségű (átlagosan 38 gramm feletti, tehát a napi egy tojást még el sem érő) tojásfogyasztás mellett hosszú távon mintegy 25 százalékkal magasabb a diabétesz kialakulásának veszélye" - mutatott rá dr. Li. "Mi több, azoknál a felnőtteknél, akik viszonylag sok tojást és rendszeresen ettek (50 gramm feletti átlagos mennyiség, avagy napi egy tojásnál több), akár 60 százalékkal is magasabb kockázatot láttunk" - tette hozzá. Kiderült továbbá, hogy a hatás erőteljesebben jelentkezett nőknél, mint férfiaknál.

A kutató ugyanakkor leszögezte, hogy bár eredményeik pozitív kapcsolatot mutatnak a magasabb tojásfogyasztás és a 2-es típusú cukorbetegség megnövekedett kockázata között, a pontos ok-okozati viszonyok feltárása érdekében további kutatásokra lesz szükség a jövőben. A mostani tanulmány a British Journal of Nutrition című tudományos folyóiratban jelent meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Általában felhőtlen idő várható csapadék nélkül. Az északias szél általában mérséklődik, de hazánk keleti harmadán továbbra is nagy területen élénk marad.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 12 és 18 fok között várható, több fokkal alacsonyabb a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg kissé magasabb értékeket a nagyobb városokban, vízpartokon mérhetünk. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.