Fokhagymát sörrel?

Nem egy családban akad a felmenők közt kilencvenet is megélt legendás nagyapa, aki bőséggel fogyasztott szalonnát, a napot pálinkával kezdte, koleszterinről sosem hallott, de nem is múlt napja fokhagyma nélkül!

Ha valaki fokhagymaszagot áraszt maga körül, nem éppen szalonképes, sokan mégis vallják, a fokhagyma rendszeres fogyasztása megakadályozza az érelmeszesedés kialakulását. Nem egy családban akad a felmenők közt kilencvenet is megélt legendás nagyapa, aki bőséggel fogyasztott szalonnát, a napot pálinkával kezdte, koleszterinről sosem hallott, de nem is múlt napja fokhagyma nélkül!

Sok tudományos értékű beszámoló jelent meg a fokhagyma kémiai összetevőinek (pl. a poliszulfidoknak) biológiai hatásairól, ám ezek jobbára állatkísérletes és laboratóriumi vizsgálatok voltak.

Az Archives of Internal Medicine közleménye ez év februárjában azonban emberen vette tüzetes vizsgálat alá a fokhagyma zsíranyagcserére gyakorolt hatását. Christopher Gardner, a Stanford Egyetem Prevenciós Kutatási Központjának vezetője és munkatársai számoltak be arról a vizsgálatról, amelynek során 192 koleszterintúltengésben szenvedő önkéntesnek adtak 6 hónapon és heti 6 napon keresztül különböző formában fokhagymát.

A vérkoleszterin a zsíranyagcsere pontos jellemzője. Ha több van belőle, fennáll a veszély, hogy a verőerek (például a koszorúerek) falának sejtjeibe épülve (és nem az érfalra "lerakódva") az ér szűkülni, záródni, illetve meszesedni kezd. Ha sikerül a vérkoleszterint csökkenteni, ez késleltetheti vagy gátolhatja az érelváltozások kialakulását. Az érelmeszesedés kialakulásának teljes folyamatát vizsgálni szinte lehetetlen, hiszen lassan, évtizedek alatt lesz teljes. Ha azonban a betegséget szélesebben értelmezzük, a kóros biokémiai és szövettani folyamatok már korán tetten érhetők. Ilyen előjel a vér magasabb koleszterinszintje.

Az amerikai kutatók a kísérleti alanyokat "véletlenszerű" besorolással négy csoportra osztották. Az első csoport nyers fokhagymát, a második fokhagymaport, a harmadik szárított kivonatot evett, míg a negyedik csoport placebót kapott. Havonta vettek vért tőlük, és meghatározták a koleszterin speciális alkotóelemének, a hazai gyakorlatban is rutinszerűen mért LDL-koleszterinnek a mennyiségét.

Az eredmény nem igazolta a fokhagymahívőket, a vizsgálati időszak végén az LDL-koleszterin szintje semmiféle változást nem mutatott.

A kutatások azonban nem maradnak abba, hiszen senki sem állítja, hogy a fokhagyma káros volna, legföljebb majd azért fogyasztjuk, amire való, ízvarázsló, remek fűszernövényként.

Viszont, ha valami jó fokhagymás ételt sörrel öblítünk le, erősödhet egészségtudatunk, minthogy Spanyolországban bebizonyosodott, a sörital valóban csökkenti a vérben lévő koleszterin menynyiségét.

Szeszt máskor nem fogyasztó apácák hat héten keresztül napi fél liter sört ittak, majd fél év szünet után 40 napon keresztül napi 400 milligramm komlót fogyasztottak. A két időszakot összehasonlítva kiderült, vérkoleszterinszintjük egyformán, hat százalékkal csökkent. Wolfgang Koenig, az ulmi egyetem professzora már régen rámutatott, a sör csökkenti az LDL-koleszterint. A sör alkoholtartalmának azonban e kedvező hatáshoz semmi köze nincs, az csakis a komlónak köszönhető.

(2007.07.03. 10:16)

Dr. Szenczi Tóth Károly - Népszabadság

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.