Egyen csokoládét szíve védelmében!

Azok a szívrohamon átesett páciensek, akik hetente két-három alkalommal fogyasztanak csokoládét, háromszor alacsonyabb valószínűséggel halnak meg szívbetegségben, mint azok, akik egyáltalán nem élnek az édességgel.

A kisebb mennyiség kevesebb védelmet nyújt, de még ez is jobb a semminél - áll a Journal of Internal Medicine szeptemberi számában megjelenő tanulmányban.

Korábbi kutatások már kimutatták az erős összefüggést a kakaó alapú édességek és a vérnyomáscsökkenés, valamint a véráram serkentése között. Az is kiderült, hogy a csokoládé az egészséges idős férfiak és a menopauzán átesett nők esetében csökkenti a szív eredetű halálozás arányát.

A stockholmi Karolinska Intézetben Janszky Imre által vezetett vizsgálat azonban elsőként mutatta ki azt, hogy a csokoládéfogyasztás csökkenti a halálozási kockázatot, ha valaki akut miokardiális infarktust, más néven szívrohamot kapott.

"Kifejezetten a csokoládéra vonatkozott; általában az édességekkel kapcsolatban nem találtunk ilyen előnyöket" - nyilatkozta Kenneth Mukamal, a bostoni Beth Israel Deaconess Medical Center kutatója, a tanulmány társszerzője. "Úgy tűnik, a kakaóban lévő antioxidánsokkal lehet magyarázni az életmentő tulajdonságokat."

Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek az úgynevezett szabad gyökök ellen nyújtanak védelmet, azon molekulák ellen, melyek idővel felgyülemlenek a szervezetben, ami károsíthatja a sejteket, és vélhetően szerepet játszhat a szívbetegségben, a rákbetegségekben és az öregedés folyamatában.

A tanulmányban Janszky és munkatársai 1169 nem cukorbeteg, 45 és 70 év közötti férfit és nőt vizsgált az 1990-es években Stockholm megyében attól az időponttól kezdve, hogy első szívrohamukkal kórházba kerültek. A résztvevőket a kórház elhagyása előtt kikérdezték korábbi étkezési szokásaikról, így arról is, mennyi csokoládét fogyasztanak.

Három hónappal kiengedésük után orvosi vizsgálaton estek át, ezt követően pedig nyolc évig figyelték őket. A halálos kimenetelű szívrohamok előfordulása fordított arányban állt a fogyasztott csokoládé mennyiségével.

Szívinfarktus "Eredményeink alátámasztják azt az egyre erősebb bizonyítékot, mely szerint a csokoládé gazdag forrása a jótékony bioaktív vegyületeknek" - foglalták össze a kutatók. Az eredmények férfiakra és nőkre egyaránt igaznak bizonyultak, függetlenül a tanulmányban részt vevő korcsoportoktól. A kutatók a kimenetelt befolyásoló egyéb tényezőket - például alkoholfogyasztás, elhízás, dohányzás - is számításba vették.

Akkor érdemes mindnyájunknak alaposan feltankolni kakaóban gazdag édességekből?

"Őszintén szólva meglehetősen óvatos vagyok a csokoládéval kapcsolatban, mivel olyan sok embert kell testsúlyproblémával kezelni" - mondta Mukamal, aki gyakorló orvosként is dolgozik. "Ennek ellenére ajánlom az egészségesebb desszerteket keresőknek, hogy vegyék számításba a csokoládét kis mennyiségekben. Azok esetében, akiknek nincsenek súlyproblémáik, akik mértékletesen fogyasztanak csokoládét és soványak maradnak, nem szabnék határt" - tette hozzá.

A kutatók hangsúlyozták, hogy vizsgálatuk eredményeinek alátámasztására klinikai vizsgálatokat kell végezni. Eközben azonban szerintük nem árthat meg egy kis csokoládé.

Copyright AFP [2009] / Translation Medipress

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél helyenként megélénkülhet.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.