A májat is tönkreteszi a sok só

A túlzott sófogyasztást sok kutatás hozta már összefüggésbe a kardiovaszkuláris megbetegedésekkel, elsősorban a magas vérnyomással. Egy új tanulmány szerint azonban a túl sok só a májunkat is károsíthatja.

Bár a só káros hatásairól rengeteget olvashattunk, nem szabad elfelejteni, hogy szükségünk van erre a tápanyagra ahhoz, hogy a szerveztünk elektrolit-háztartása egyensúlyban legyen, és megőrizhessük az egészségünket. Ugyanakkor a túl sok só számos betegség kialakulásához hozzájárul, megnöveli például a magas vérnyomás és az ezzel összefüggő kardiovaszkuláris problémák rizikóját.

A szakemberek világszerte az egyik legnagyobb egészségügyi veszélynek a sófogyasztás megnövekedését tartják, a legtöbben (már a kisgyermekek is) a javasolt sómennyiség mintegy kétszeresét fogyasztják el naponta. (Magyarországon a férfiak több mint háromszorosát, a nők 2,5-szeresét.) A sóbevitelnél ráadásul viszonylag kis szerepet játszik a főzés közbeni sózás vagy az utánsózás, a legtöbb kész- és félkész ételben ugyanis rengeteg só van.

A túlzott sófogyasztás tönkreteszi a májat

A túlzott sófogyasztás tönkreteszi a májat

Egyszerű vitaminnal kezelhető a súlyos betegség? A Salk Intézet munkatársai felfedezték, hogy szintetikus D-vitamin (kalcipotriol) egérkísérletes modellben gátolta azokat a folyamatokat, melyek a máj kötőszövetes átalakulásához vezetnek. Kattintson! A legújabb kutatási eredmények szerint a túlzott sóbevitel nemcsak a vérnyomásra és az erekre van rossz hatással, de a májat is súlyosan károsíthatja: megváltozik a májsejtek alapja, megnő a pusztuló sejtek aránya, a sejtek osztódásának üteme pedig csökken. Ez pedig a májfibrózisnak nevezett súlyos betegséghez vezethet, ráadásul a kutatók szerint nemcsak a felnőttekben, hanem a fejlődő embriókban is.

A fibrózis tulajdonképpen egyfajta szövetburjánzás, ami elsősorban a kötőszövetet érinti. A fibrózis leginkább a hegek kialakulására emlékeztet. A fibrózis szinte bármely szervünknél előfordulhat, a májon kívül például a tüdőben, a szívben, az agyban, a bélrendszerben, az ízületekben, a bőrben és a péniszben is kialakulhat. A kínai Jinan University szakemberei szerint a jelenség hátterében az oxidatív stressz áll, vagyis az úgynevezett szabad gyökök károsíthatják a sejteket, és nemcsak súlyos betegségeket, de gyulladást is okozhatnak. Ugyanakkor a megfelelő étrend, elsősorban a C-vitamin (melyet az egyik legerősebb antioxidánsnak tartanak) segíthet "kijavítani" a túl sok só okozta károsodásokat, és megvédi a máj sejtjeit a károsodástól, illetve az idő előtti elhalástól.

A kutatás eredményeiről a Journal of Agricultural & Food Chemistry című szaklapban számoltak be .

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.