A gyorsételek úgy pusztítják a vesét, mint a diabétesz

A nem megfelelően kezelt 2-es típusú cukorbetegség is okozhat jelentős károkat a vesékben. Egy új tanulmány azonban arra utal, hogy aki túl sok gyorséttermi ételt (junk food) fogyaszt, annak a nagy zsírtartalmú étkezés éppúgy kárt okozhat, mint a diabétesz.

Az Experimental Psychology című folyóiratban megjelent azt mutatja, hogy a magas zsírtartalmú étrend, vagy egészségtelen ételek a vércukorszint olyan növekedéséhez vezetnek, amelyhez hasonló a 2. típusú cukorbetegségnél fordul elő. (A 2-es típusú diabétesz körülbelül 90-95 százalékát teszi ki a cukorbeteg eseteknek.)

A kialakulására akkor jönnek létre a feltételek, ha a szervezet nem tudja hatékonyan felhasználni az inzulin hormont, amely a vércukorszintet szabályozza. Ez a cukor, vagy a glükóz felhalmozódásához vezet a vérben. Hatékony kezelés nélkül a vércukorszint emelkedés diabéteszes vesebetegséghez vezethet, amelyben a szervek már nem képesek eltávolítani salakanyagokat a szervezetből. Ez azért van, mert a vesék túl keményen dolgoznak, hogy megpróbálja eltávolítani a felesleges cukrot a vérből.

A gyorséttermi ételek olyan károkat okozhatnak a szervezetben, mint a diabétesz

A mostani tanulmány vezető szerzője, Dr. Havovi Chichger, a brit Ruskin University kutatója és kollégái azt állítják, hogy a túl sok gyorséttermi étel (junk food) fogyasztása vagy egy nagy zsírtartalmú étrend ugyanilyen helyzetet állít elő.

Ahhoz, hogy elérjék ezt a hatást Dr. Chichger és csapata patkányokat tápláltak magas zsírtartalmú élelmiszerrel – amelyben 60 százalék zsír volt – 5 héten át, vagy 8 héten keresztül olyan egészségtelen ételekkel, mint a sajt, a csokoládé és a mályvacukor.

A több évtizede fennálló diabétesz a veséket is károsítja, sok esetben tönkre is teheti. Hogy miben is áll a cukorbetegség vesekárosító hatása? Vegyük sorra, mit kell tudnunk a diabéteszes vesebetegségekről. Részletek! A kutatók felmérték, hogyan ez a táplálkozás befolyásolja a rágcsálók vércukorszintjét, valamint azt is, hogy az milyen hatással vannak a különböző glükóz-transzporterekre a vesékben.

Ezután összehasonlították ezeket a hatásokat olyan patkányok eredményeivel, amelyek 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek.

A csoport megállapította, hogy a 2-es típusú diabéteszben szenvedő a patkányokban magas a GLUT és SGLT glükóz transzporterek (amelyek a glükóz újrafelszívódásáért felelősek) és szabályozó fehérjéik szintje.

Glükóz reabszorpció arra a folyamatra utal, amellyel a vesék szűrik glükózt és visszaküldik a véráramba. Ha felesleges glükóz van a vérben, akkor ez a folyamat hatástalan lehet.

Érdekes, hogy a kutatók azt találták, hogy a magas zsírtartalmú étrenden vagy egészségtelen ételeken tartott patkányokban is hasonló mértékben emelkedett a GLUT és SGLT receptorok száma, mint a 2-es típusú cukorbeteg egyedekben.

A csapat szerint ez azt mutatja, hogy a vesekárosodás veszélye ugyanolyan magas azok számára, akik egészségtelenül étkeznek, mint a 2. típusú cukorbetegeknél. Dr. Chichger úgy gondolja, hogy az eredményeik megnyitják az utat a vércukorszintet csökkentő új stratégiák felé. Az új kezelések során ugyanis blokkolhatják a glükóztranszportereket a vesékben, ami csökkentheti a vér cukorszintjét. Továbbá annak megértése, hogy a helyes étkezés megvédheti a veséket a károsodástól további lehetőségeket tartogat a betegség megelőzésében.

Forrás: MNT

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.