Naponta több alma a depit távol tartja

Az új-zélandi Otago Egyetem legújabb kutatása szerint a zöldség- és gyümölcsfogyasztás nyugodtabbá, boldogabbá és energikusabbá teheti a fiatalokat mindennapi életükben.

Az egyetem pszichológia tanszékének kutatói, Dr. Tamlin Conner és Bonnie White a táplálkozástudományi tanszék szakértőjével, Dr. Caroline Horwath-tal a hétköznapi érzelmek és a táplálkozás összefüggését vizsgálták. A szaklapban megjelent kutatáshoz 281 fiatal felnőtt vezetett 21 napig internetes táplálkozási naplót. Ezt megelőzően kérdőívet töltöttek ki az életkorukról, nemükről, etnikai hovatartozásukról, testsúlyukról és testmagasságukról. A táplálkozási zavarok kórtörténetével rendelkezőket kizárták a kutatásból.

A résztvevőknek 21 napig minden este be kellett jelentkezniük a naplóba, és kilenc pozitív, illetve kilenc negatív jelző segítségével be kellett számolniuk arról, hogy érzik magukat. Öt kérdésre is kellett válaszolniuk az aznap fogyasztott élelmiszerekkel kapcsolatban. A kutatók különösen az elfogyasztott zöldség és gyümölcs mennyiségére, valamint bizonyos élelmiszerosztályok, például a kekszek, a chips és a krémes sütemények fogyasztására voltak kíváncsiak.

Az eredmények azt mutatták, hogy erőteljes napi kapcsolat fedezhető fel a jobb kedélyállapot és a nagyobb mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztás között. Ugyanez az összefüggés más élelmiszerek esetében nem volt kimutatható. "Azokon a napokon, amikor a résztvevők több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztottak, saját bevallásuk szerint nyugodtabbnak, boldogabbnak és energikusabbnak érezték magukat" - összegezte Dr. Conner. Hogy megállapítsák, mi volt előbb, a pozitív kedélyállapot, vagy az egészséges táplálkozás, a kutatók további elemzéseket végeztek, és kimutatták, hogy a zöldség- és gyümölcsfogyasztás előjelezte a másnapi hangulatjavulást. Ez pedig arra utal, hogy az egészséges élelmiszerek javíthatják a kedélyállapotot.

A kutatók ezután azt is meghatározták, hogy a fiataloknak körülbelül hét-nyolc adag zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztaniuk ahhoz, hogy érzékelhető pozitív változást tapasztalhassanak. Egy adagnak annyi zöldség vagy gyümölcs tekinthető, ami belefér a tenyerünkbe, vagyis körülbelül félpohárnyi.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.