Kávéval és teával az egészséges májért

Meglepő eredményre jutottak a Duke Egyetem Orvosi Karának kutatói, amikor vizsgálataik során megállapították, hogy a nem alkohol következtében elzsírosodott májra jótékony hat a megemelt koffeinbevitel.

Világszerte a cukorbetegek 70 százalékánál diagnosztizálnak nem alkoholos eredetű zsírmájat (NAFLD), és becslések szerint az Egyesült Államok lakosságának 30 százaléka szenved ettől a kórtól. Egyelőre nincs hatékony kezelése a betegségnek, csakis megfelelő étrenddel és rendszeres testmozgással lehet karban tartani.

A Hepatology című lapban közzétett kutatást vezető Paul Yen és Rohit Sinha sejtkultúrák és kísérleti egerek felhasználásával figyelte meg, miként stimulálja a koffein a májsejtekben elraktározott lipidek anyagcseréjét, és miként csökkenti a máj elzsírosodását azokban az egerekben, akiket zsírban gazdag étrenden tartottak. Az eredmények azt mutatták, hogy napi négy csésze kávé vagy tea elfogyasztása jótékonyan hathat azokra, akiknél nem alkoholos eredetű zsírmáj betegsége áll fenn.

Évszázadok óta fogyasztjuk különféle formában az 1,3,7-trimetil-xantint - azaz ha valakinek így nem ismerős, a koffeint - és a vele rokon vegyületeket. Mára a legelterjedtebb pszichoaktív anyaggá lépett elő, milliárdok étrendjének része nap, mint nap. Íme 13+1 dolog , amit jó, ha tud róla!Amint azt Yen kifejtette, ez az első vizsgálat, amely részletesen megmutatja, milyen mechanizmusok révén képes a koffein szembeszállni a májban levő lipidekkel, és az eredmények már csak azért is meglepőek, mert éppen az oly közkedvelt kávé és tea jótékony hatására hívják fel a figyelmet, melyeket amúgy gyakran elátkoznak a szakemberek, és túlzott fogyasztásától óvják az embereket.

A kutatócsoport tagjai úgy vélik, a mostani eredmények alapján talán el lehetne kezdeni egy újfajta, koffeinalapú gyógyszer kifejlesztést, mely a koffein káros mellékhatásaitól mentes lenne, ám a májra regeneráló hatással bírna.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Általában napos, száraz idő várható, de hazánk északnyugati, északi felére időszakosan fátyolfelhők, illetve az északnyugati tájak fölé vastagabb felhők is érkezhetnek. Utóbbiakból a nyugati, északnyugati határvidéken néhány csapadékgóc nem kizárt. A déli, délnyugati szél főként az Észak-Dunántúlon megélénkülhet.A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 32 és 37 fok között alakul.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.