Felére csökkentheti a Parkinson-kór kockázatát pár finom fogással

Egy új kutatás eredményei szerint a zöldségekben, gyümölcsökben és halban gazdag mediterrán típusú étrend közel felére csökkentheti a Parkinson-kór kockázatát.

A European Journal of Neurology szaklapban megjelent kutatás eredményei szerint az egészséges étkezési szokások akár 46 százalékkal is csökkenthetik a gyógyíthatatlan agyi rendellenesség kockázatát. A kutatás azokat a korábbi vizsgálati eredményeket támasztja alá, amelyek azt mutatták, hogy az étrend kulcsszerepet játszhat a Magyarországon 16-20 ezer embert érintő betegség megelőzésében.

Bár nem tudjuk pontosan, miért gyakorolnak bizonyos élelmiszerek védőhatást, egyes kutatók azt állítják, hogy a Parkinson-kór nagyobb valószínűséggel alakul ki abban az esetben, ha a sejtek oxidatív stressznek vannak kitéve. Ennek során a többnyire az egészségtelen étrendből származó káros anyagok jutnak a szervezetbe, és ahhoz hasonlóan támadják meg az egészséges sejteket, ahogyan a rozsda támadja az autó karosszériáját. Az antioxidánsokban gazdag gyümölcsök, zöldségek, halak és hüvelyesek azonban gátolhatják ezt a folyamatot.

A Parkinson-kór kockázata az idősek körében ugrásszerűen emelkedik. A hatvanas éveikben lévők esetében ezerből öt, a nyolcvanas éveikben lévők esetében azonban más ezerből negyven emberben alakul ki a betegség. A Parkinson-kór akkor jelentkezik, amikor a mozgást szabályozó agysejtek elpusztulnak. Fő tünetei a remegés, az izommerevség, a lelassult mozgás, és a betegek többsége nehézségeket tapasztal járás, beszéd, nyelés és írás közben is.

A Tokiói Egyetem kutatói legújabb kutatásukban 249 Parkinson-kórral frissen diagnosztizált beteg étkezési szokásait vizsgálták, amit 368 egészséges önkéntesével vetettek össze. Az alanyokat egészséges, nyugati és köztes étrendi csoportokban osztották. Az eredmények azt mutatták, hogy a legtöbb zöldséget, gyümölcsöt és halat tartalmazó egészséges étrenden élőkben közel felével csökkent a Parkinson-kór kialakulásának kockázata azokhoz képest, akik a legkevesebb ilyen élelmiszert fogyasztották. A másik két étrend esetében semmilyen védőhatást nem mutattak ki.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.