Károsítja a spermiumokat a túl sok zsír

Egy új kutatás szerint a telített zsírokban gazdag étrend károsan hat a spermaszámra. Ha tehát valaki apaságra készül, jobban teszi, ha lemond a reggeli szalonnás tojásrántottáról.

Az egyes étrendek és a férfi termékenység összefüggését vizsgáló eddig legnagyobb szabású tanulmányból az derült ki, hogy a telített zsírokban gazdag étrenden élő férfiak esetében a legalacsonyabba spermaszám és a sperma minősége. A jótékony zsírokat, köztük omega-3 zsírsavakat nagy mennyiségben fogyasztó férfiakban viszont jobb a sperma minősége.

Az eredmények azért is időszerűek, mert egyre nagyobb az aggodalom a nyugati országokban azzal kapcsolatban, hogy a férfiak spermiumának minősége és mennyisége fokozatosan romlik: egyes kutatások azt mutatták, hogy az elmúlt hatvan évben több mint felével esett vissza az átlagos spermaszám. A becslések szerint a mesterséges megtermékenyítést kérő párok férfi tagjainak 30 százaléka szubfertilis (csökkent nemzőképességű), 2 százaléka pedig teljesen meddő .

A Human Reproduction szaklapban publikált kutatásban a Harvard Egyetem Orvostudományi Karának kutatói Jill Attaman professzor vezetésével 99 olyan férfit vizsgáltak, akik termékenységi klinikán igényetek kezelést. Az alanyokat kikérdezték étkezési szokásaikról, elemezték spermamintáikat, és 23 személy esetében a zsírsavszintet is mérték. A zsírfogyasztás mennyisége alapján három csoportra osztották a résztvevőket.

Az eredményekből az derült ki, hogy a legzsírosabb étrenden élőkben 43 százalékkal volt alacsonyabb a teljes spermaszám és 38 százalékkal alacsonyabb a spermiumok koncentrációja, mint azokban, akik a legkevesebb telített zsírt fogyasztották. Azt is kimutatták, hogy a legtöbb omega-3 zsírsavat fogyasztó férfiakban 1,9 százalékkal több megfelelő formájú spermium mutatható ki, mint azokban, akik a legkevesebb ilyen zsírt fogyasztják.

Jill Attaman professzor úgy foglalta össze a kutatás eredményeit, hogy a telített zsírok mennyiségének csökkentésével a férfiak nem csak általános egészségi állapotukat javíthatják, hanem termékenységüket is fokozhatják.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.