Ne a csontjai miatt szedje a D-vitamint!

Az egészséges felnőtteknek nem szükséges D-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítőket fogyasztaniuk - derült ki a The Lancet szaklapban megjelent legújabb kutatásból, amely kimutatta, hogy a kiegészítők nem gyakorolnak előnyös hatást a csontsűrűségre.

Más szakértők szerint azonban más tényezők is szerepet játszanak, ezért nem érdemes abbahagyni a D-vitamin tartalmú kiegészítők szedését. Az Aucklandi Egyetem metaelemzésében 23 korábbi randomizált kísérletet vizsgált meg, amelyekben összesen 4 000 egészséges ember vett részt különböző országokban. A kísérletek mindegyike a D-vitamin tartalmú kiegészítők hatását vizsgálta a csont ásványi anyag sűrűségére. A résztvevők átlagosan két évig szedték az étrend-kiegészítőket.

A csont ásványi anyag sűrűsége a csonterő egyik mértékegysége, és a csont ásványi anyagtartalmát jelzi a test különböző részein. A csonttörés fokozott kockázatához vezető csontritkulás egyik fő jelzőjének is tekintik.

Ian Reid professzor, a kutatás vezetője szerint az eredmények azt mutatják, hogy az egészséges felnőtteknek nincs szüksége D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítők szedésére.

A brit Egészségügyi Minisztérium jelenleg érvényben lévő ajánlása szerint a terhes és szoptató kismamáknak , valamint a 65 éven felülieknek naponta 0,01 milligramm D-vitamin kiegészítő fogyasztása javasolt, a hat hónap és öt év közötti gyermekeknek pedig napi 7-8,5 mikrogrammot tartalmazó D-vitamin csepp ajánlott. Hazánkban a napi ajánlott mennyiség 5 mikrogramm felnőttek számára.

Csontritkulás ellen mégsem kell D-vitamint szedni?

A tojásban és a dúsított müzlikben is fellelhető. A túl sok D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítő fogyasztása azonban káros is lehet, mert a felgyülemlő kalcium károsíthatja a veséket. A szakértők éppen ezért legfeljebb napi 25 mikrogramm D-vitamin fogyasztását javasolják.

D-vitamin hiányában a következő tünetek léphetnek fel: a csontok ásványianyag-tartalma elégtelenné válik, a csontok deformálódnak, elvesztik merevségüket, de rugalmasságukat is, emiatt könnyen törnek és nehezen gyógyulnak. Fiatal gyermekeknél angolkór (rachitis) lehet a következmény. Felnőtteknél a csontok meglágyulnak, izomgörcsök léphetnek fel.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Alapvetően derült időre számíthatunk, de főleg a nyugati és az északkeleti tájakon időnként fátyol-, helyenként gomolyfelhők is lehetnek az égen. Esetleg északnyugaton még az esti órákban néhány csapadékgóc előfordulhat. Döntően gyenge vagy mérsékelt lesz a déli, délnyugati szél, amely kedd hajnalban az Észak-Dunántúlon északnyugatira fordul, és elkezd megélénkülni.Késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 16 és 22 fok között alakul, de a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken akár több fokkal alacsonyabb, míg a vízpartokon, magasabban fekvő helyeken, belvárosokban és a szelesebb északnyugati tájakon ennél magasabb értéket is mérhetünk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.