Mégsem szívvédő a fokhagyma?

A közhiedelem még ma is úgy tartja, hogy nagyon egészséges zöldségféléről van szó, a sok fokhagyma fogyasztásával akár a különféle szívbetegségek kialakulását is meg lehet előzni.

A magas szív- és érrendszeri kockázattal élő betegek koleszterin és lipid anyagcseréjében, gyulladást jelző biomarkereiben a tisztított fokhagyma fogyasztása, illetve terápiás adagolása nem hoz létre bizonyíthatóan megmutatkozó pozitív változást - ismerteti több szakértő közös kutatásának eredményét egy amerikai táplálkozástudományi folyóirat (az American Journal of Nutrition ) honlapja.

A mostanában nyilvánosságra hozott holland-német kutatás szerint azonban úgy látszik, ezzel a tévhittel le kell számolni, mert a fokhagymának valószínűleg nincs sok köze a szívbetegségek rizikófaktoraihoz.

A szakemberek 90 túlsúlyos, 40 és 75 év közötti dohányzó körében végezték a felmérést. A véletlenszerűen három csoportba sorolt kísérleti alanyok egy része fokhagymaport kapott rendszeresen, a másik csoportban egy koleszterinszint-csökkentő gyógyszert osztottak, a harmadik csoport tagjainak pedig placebót (hatóanyag nélküli tablettát) adtak az étkezések során három hónapon keresztül. A résztvevők koleszterintszintjét folyamatosan nyomon követték.

Az eredmények szerint a fokhagyma sem a koleszterin-, sem az úgynevezett C-reaktív protein (CRP) szintben nem okozott kedvező változást. Sőt, a gyógyszert (az atorvasztatin nevű hatóanyagot) szedő csoport tagjainál sem a koleszterinszint esett vissza leginkább, hanem a CRP és az egyéb gyulladást jelző markerek, például a TNF-alfa. Korábban számos tanulmány vetette fel, hogy a fokhagyma jótékony szerepet játszik a vér koleszterinszintjének csökkentésében, sőt vérnyomáscsökkentő hatásában is bíztak. Akadtak azonban a múltban is olyan tanulmányok, amelyek során nem sikerült igazolni a várt, jótékony hatásokat.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.