Hogyan védjük szemünk egészségét? (x)

Gyakran mondjuk, hogy úgy vigyázunk valamire, mint a "szemünk világára", amely egyik legfőbb kincsünk. De vajon mindent megteszünk-e látásunk megóvására, szemünk erősítésére, vagy csak belenyugszunk, hogy korunkkal gyengül a látásunk?

Bonyolult műszer

Hihetetlen, de testünk érzékelő idegvégződéseinek (receptorainak) 70%-a a szemben található, a retinán. Itt képződik az általunk látott világ képe, ezen az ideghártyán keresztül jutnak a vizuális jelek számtalan ideg közvetítésével az agyba. A retinán 7 millió "csap" felelős azért, hogy a színeknek hétmillió árnyalatát tudjuk megkülönböztetni. A szem gyors, korrekt működéséhez a hajszálerek szállítják az energiát, a szem vitaminjait (A-, C- és E-vitamint), juttatják el a nyomelemeket (közismerten szelént, rezet és cinket) a lokális enzimrendszer alkotóelemeiként.

Lutein - természetes védelem

A makula az éleslátás helye a szemben. Természetes védőanyaga a lutein és a zeaxantin. A káros fényeket, sugarakat elnyelő elsődleges hatásukon túl erős antioxidáns tulajdonsággal is rendelkeznek. A retina működéséhez szükséges magas oxigénellátás könnyen eredményez sejtkárosító oxidatív szabad gyököket, a lutein és a zeaxantin ezeket semlegesíti, ami által védi a retina épségét. Szervezetünk nem képes ezeket az anyagokat előállítani, ráadásul mindennap veszítünk is a "készletből". A kiegyensúlyozott táplálkozással, spenótból, káposztafélékből és egyes gyümölcsökből átlagosan 2 mg-ot tudunk fogyasztani, ami azonban csak a szükséglet harmadát fedezi. Segítségül szolgálnak a luteintartalmú étrend-kiegészítők. A lutein és zeaxantin fontos a szem egészségének hosszútávú megőrzéséhez.

A makula elváltozása vaksághoz is vezethet

Az időskori makulaelváltozás (degeneráció) jelentős látásromlással, az olvasóképesség fokozatos elveszítésével fenyeget. Ezt a szemrendellenességet a retinához jutó véráramlás elégtelensége váltja ki. A személy periférikus látása megmarad, ám képtelen közelre fókuszálni. Gyógyíthatósága egyénenként változó. A betegség kialakulásának legfontosabb - és sajnos befolyásolhatatlan- rizikófaktora az életkor. A betegség bekövetkezésének valószínűsége 50 év felett csaknem exponenciálisan nő. Legsúlyosabb befolyásoló kockázati tényezője a dohányzás. A vonatkozó tanulmányok egyértelműen bizonyítják, hogy a dohányzás a betegség kialakulásának kockázatát többszörösére növeli. A dohányzás időben történő abbahagyásával a kockázat jelentősen csökkenthető.

A makula elváltozásának bizonyítottan hatásos kezelési módja nem ismert, de az amerikai National Eye Institute által indított tanulmány (AREDS) eredményei szerint a betegség bizonyos stádiumainak progressziója emelt dózisú vitamin (C, E, béta-karotin) és nyomelem (cink) szupplementációval akár 28%-kal is csökkenthető. Újabb kutatások felvetették, hogy a lutein és a zeaxantin, illetve omega-3 zsírsavak bevitele kedvezően lassíthatja a makula elváltozását.

Kevésbé fárad el a szem

Éleslátásunkat érthetően veszélyezteti, ha a hajszálerek elöregednek, mivel a mikrocirkuláció lelassul és a szem energia- és tápanyagellátása gyengül. Jelentős segítséget nyújthat a szemerek egészségének védelmében az a régi megfigyelés, hogy magas hegyek lakói, akik sok színes erdei bogyót fogyasztanak, még idős korukban is éles látással rendelkeznek. Különösen a fekete áfonyáról terjedt el, hogy a látást javítja. A brit pilóták például a második világháborúban bevetés előtt feketeáfonya-lekvárt ettek, hogy pontosabban lássanak. Azóta bizonyítást nyert, hogy a fekete áfonya antocianin antioxidánsai erősítik a szemet tápláló hajszálereket, óvják épségüket, fokozzák a szem vérkeringését, energia-ellátottságát. Ezzel függ össze az a megfigyelés, hogy kompjúteren dolgozók tapasztalata szerint szemük kevésbé fárad el munka közben, ha a kiemelkedően magas mennyiségű feketeáfonya-kivonatot tartalmazó készítményt fogyasztanak. A magyarázat az lehet, hogy a feketeáfonya antocianinjai gyorsítják a szem fényre reverzibilisen módosuló rodopszinjainak visszaalakulását, és ezáltal a szem hamarabb kész a következő kép fogadására, felismerésére.

A szem fontos építőeleme a DHA

A legújabb kutatások felfedezték, hogy a szem számára nélkülözhetetlen egy omega-3 zsírsav, a DHA (dokozahexaénsav), amely a retinába épül be és a fotoreceptorok fontos komponense. A retina-membrán fizikai tulajdonságainak (permeabilitás, rugalmasság, vastagság) szabályozásában játszik fontos szerepet, ami által a látás mechanizmusát, végső soron a látás minőségét érinti. Többek között meghatározza a színek árnyalatainak a felismerését, a finom részletek meglátását. Klinikai vizsgálatok szerint a DHA fogyasztása csökkenti az időskori makula-degeneráció előrehaladásának veszélyét. Az emberi szervezet a DHA-t sem képes előállítani, így étkezéssel (pl. rendszeres halfogyasztással) kell szinten tartanunk, vagy étrend-kiegészítőkkel, vagy gyógyszerekkel kell pótolnunk a szem megfelelő működéséhez.

A szem egészségének, az éleslátás megőrzésének titka: a szem vitaminjainak, nyomelemeinek és a luteinnek a mindennapi pótlása.

Ne felejtsük: könnyebb a szem egészségét megőrizni, mint károsodását korrigálni!

Szponzorunk ajánlata

BILUTIN-Omega étrend-kiegészítője a szem egészségét támogató, a legújabb tudományos eredmények alapján összeállított hatóanyag-kombinációjú készítmény. A szem napi igényének megfelelő mennyiségű vitaminokat (béta-karotin = pro-A-vitamin, C- és E), nyomelemeket (cink, réz szelén), luteint és zeaxantint, feketeáfonya-kivonatot és növényi eredtű DHA+EPA omega-3 zsírsavakat tartalmaz. Valamennyi alapanyag és a kapszulázott készítmény analitikai laboratóriumban kerül rendszeres ellenőrzésre.

A készítmény 30db-os és 60 db-os kiszerelésben kapható gyógyszertárakban, bioboltokban, és a Pharmaforte honlapján www.pharmaforte.hu

A

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.