Nem is olyan hatékony a csökkentett szénhidrát-diéta?

Az alacsony szénhidráttartalmú (low-carb) diétákat fogyókúraként, a szívbetegségek legyőzésére és cukorbetegség kezelésére is ajánlják. De mit mondanak erről a módszerről a legújabb tudományos kutatások?

Az alacsony szénhidráttartalmú étrendet Dr. Atkin vezette be a köztudatba 1970-es években. Azóta is nagy népszerűségnek örvend, mint hatékony fogyókúrás módszer, és mint az egészséges élet záloga. Az elmélet lényege, hogy ha tartósan visszafogjuk a szénhidrát-bevitelt, akkor tartósan lefogyunk. A szénhidrátok a kenyérben, gabonafélékben, gyümölcsökben, zöldségekben és tejben találhatók. De megtalálhatók a feldolgozott gyors ételekben, süteményekben, csipszekben és üdítőkben is. Alacsonyabb szénhidrátforrások a pisztráng, a tonhal, a napraforgómag, a marhahús, az élesztőkivonatok.

dsada
Így néz ki egy ínycsiklandozó, valódi low-carb ételeket tartalmazó tál. Fotó: Getty Images

Egy új kutatás szerint azonban nem ennyire egyszerű a helyzet. A brit Newcastle Egyetem tudósai arra jutottak , hogy a hosszú távon (3-8 hónap) alacsony szénhidráttartalmú diétát tartók alig egy kilóval fogytak többet, mint a kiegyensúlyozott szénhidrát-diétát folytatók. Illetve nem találtak bizonyítékot arra, hogy az alacsony szénhidráttartalmú diéta további egészségügyi előnyökkel járna. Azaz nem okozott szignifikáns egészségügyi javulást az alacsony szénhidrát-diéta, beleértve a vérnyomást, a koleszterinszintet, a vércukorszint-szabályozást vagy a székrekedés kockázatát.

Mennyi szénhidrátra van szükségünk?

A kutatók 7 ezer túlsúlyos felnőttet vizsgáltak, akiket két csoportra osztottak. Az egyikbe a nagyon alacsony szénhidráttartalmú diétát követőket (" ketogén-diéta ": napi kevesebb, mint 50 gramm szénhidrát vagy a teljes szénhidrátból származó energia kevesebb, mint 10 százaléka) és az alacsony szénhidráttartalmú diétát követőket (napi 50-150 gramm szénhidrát vagy a teljes szénhidrátból származó energia kevesebb mint 45 százaléka) tették. A másik csoportba a kiegyensúlyozott szénhidrát-diétát követőket rakták (napi 150+ gramm szénhidrát, vagy a teljes energia 45-65 százaléka szénhidrátokból származik).

A kutatók azt találták, hogy az alacsony szénhidráttartalmú és a kiegyensúlyozott szénhidrátdiétát követők közötti átlagos súlyvesztésbeli különbség alig egy kilogramm volt 3-8 hónap alatt. Amikor azonban a szénhidrát bevitelt mindkét csoportban azonos mértékben biztosították, a különbség fél kilogrammra olvadt. Mindez a túlsúlyos, nem cukorbeteg diétázókra vonatkozott. A 2-es típusú cukorbetegeknél valamivel nagyobb kezdeti súlyvesztést találtak az első csoportban, mint a kiegyensúlyozott szénhidráttartalmú diétát követőknél. A hosszabb, egy-két évig tartó vizsgálatoknál azonban megint nem volt különbség.

Egészséges és alacsonyabb szénhidráttartalmú források például a spenót, friss és fagyasztott vegyes bogyós gyümölcsök, mandula, karfiol. Illetve a kemény sajt, lazac, mandula, kemény tofu.

A vizsgálat a kutatók szerint összességében azt mutatja, hogy akár az alacsonyabb szénhidráttartalmú, akár a kiegyensúlyozott szénhidráttartalmú étrendet részesítjük előnyben, mindkettő működhet a fogyás érdekében. Ugyanakkor a nagyon alacsony és alacsony szénhidráttartalmú-diétával nem feltétlenül lehet jobban fogyni, mint a kiegyensúlyozott diétával. Illetve az a tévhit is megdőlni látszik, hogy az alacsony szénhidrát-diéta beállítja a vérnyomást, csökkenti a koleszterinszintet, a vércukorszint-szabályozást vagy a székrekedés kockázatát. A kutatók ezért inkább azt javasolják a fogyni vágyóknak (és tulajdonképpen mindenkinek), hogy koncentráljanak a szénhidrátok minőségére, és kezdjenek el rendszeresen mozogni. Vagyis rostdús és természetes alapanyagból származó ételeket együnk, és kerüljük a feldolgozott, energiadús, de tápanyagszegény (junk) élelmiszereket.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Éjszaka is felhőtlen idő várható. Csapadék nem lesz. Gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Késő estére általában 16 és 28 fok közé hűl le a levegő.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, szelesebb északnyugati tájakon ennél melegebb lesz a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.